معهد الآداب و اللغات
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/5
Browse
295 results
Search Results
Item أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا(2025-09-29) رويبح وليدملخص: نروم في هذه الأطروحة الموسومة ب: أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا، إلى البحث عند علم من أعلام هذا العصر في النحو والصرف والتفسير البياني، هو فاضل السامرائي، نتتبع قضايا النحو والصرف عنده؛ لنرى كيف استثمرها في تفسيره البياني. Summary: In this thesis entitled "The Impact of Grammar and Morphology on the Rhetorical Interpretation of the Qur’an: The Efforts of Fadel Al-Samarrai as a Model", we aim to explore the work of one of the prominent scholars of our time in the fields of grammar, morphology, and rhetorical interpretation—Fadel Al-Samarrai. We trace the grammatical and morphological issues in his work to understand how he employed them in his rhetorical interpretation of the Qur’an.Item أثر التراث الشعبي في القصيدة الجزائرية المعاصرة -حيزية نمودجا(2025-10-21) حمزة عبد الوهابملخص البحث: يكفي أن يُذكر التّراث ليعيش المرء بفكره، الماضي بحوادثه، وشخصيّاته، ونصوصه التّراثيّة. لكن أن يُذكر التّراث، ليعيش المرء، الماضي بمُخلّفاته، والحاضر بمُعطياته، والمستقبل بتطلّعاته، فهذا لا يمكن أن يتحقق إلّا داخل النّصوص الشّعريّة المعاصرة، التي استطاع فيها مُبدعوها، الجمع بين دفتي أسطرهم الشّعريّة، بين الماضي السّحيق بكنوزه التّراثيّة، الغنيّة بالطّاقات التّعبيريّة الهائلة، و بين الحاضر المعاصر، بشتّى أنواع مشاكله ومشاغله وهمومه اليوميّة، و بين المستقبل بمُختلف تطلّعاته، وآماله، وآلامه المُستقبليّة. وهذا كلّه من أجل التّعبير عن أفكارهم، وتصوّراتهم، وهواجسهم، و واقع مُجتمعاتهم الحضاريّة، والقوميّة. تهدف هذه الدّراسة إلى الكشف عن أثر التّراث في القصيدة الجزائريّة المعاصرة، وذلك بنوع من التّوسع والتّخصص ، فأمّا التّوسع وهو أنّها تتناول توظيفه بصفة عامّة من خلال التّعرّض لأهمّ الطرّق والتّقنيات المُتّبعة في ذلك، مع الاستدلال ببعض التجّارب النّاجحة التي أثبت فيها أصحابها كفاءتهم في توظيفه واستثماره. وأمّا التّخصص فإنّها تتناول توظيف التّراث الشّعبيّ بصفة خاصّة، من خلال التّعريف به وبأهمّ أشكاله التّعبيريّة من جهة، وبأشكال وطرق وفنّيّات توظيفه، وأهمّ انعكاساته على البناء الفنّيّ للنّصوص الشّعريّة الجزائريّة المعاصرة من جهة أخرى. مع تخصيص جانب تطبيقيّ، يتناول حضور الشخصيّة التراثية الشّعبيّة الجزائريّة"حيزيّة" في إبداعات بعض الشّعراء الجزائريّين المعاصرين، وذلك من خلال التطرّق لأهمّ المضامين التي تمّ توظيفها فيها، ولأهمّ المخالفات والمزالق التي أوقعت تجارب بعضهم تحت طائل الفشل والإخفاق. Search summary: It is enough to mention heritage for one to live in thought: the past with its events, personalities, and heritage texts. But for heritage to be mentioned so that one lives the past with its remnants, the present with its givens, and the future with its aspirations, this can only be achieved within contemporary poetic texts, whose creators have managed to combine within the pages of their poetic lines: the distant past with its heritage treasures, rich in immense expressive energies; the contemporary present with all its types of problems, concerns, and daily worries; and the future with its various aspirations, hopes, and future pains. All of this is in order to express their ideas, perceptions, anxieties, and the reality of their civilized and national societies. This study aims to reveal the impact of heritage on the contemporary Algerian poem, with a kind of expansion and specialization. As for the expansion, it deals with its employment in general through addressing the most important methods and techniques used in this regard, with evidence from some successful experiences in which their authors demonstrated their competence in employing and investing it. As for the specialization, it specifically addresses the employment of popular heritage, by defining it and its most important expressive forms on one hand, and by defining the forms, methods, and techniques of its employment, and its most important reflections on the artistic structure of contemporary Algerian poetic texts on the other hand. A practical section is dedicated to the presence of the Algerian popular heritage figure "Haiziya" in the creations of some contemporary Algerian poets, by addressing the most important themes in which she was employed, and the most significant violations and pitfalls that led some of their experiences to failure and disappointment.Item The Impact of EFL Teachers’ Motivational Strategies on Learners’ Achievements: A Case Study of Middle School Learners and Teachers in the District of Maghnia(المركز الجامعي مغنية, 0008-10-20) Rachid CHETTAR; Oum El Kheir MEBARKIeachers often struggle to engage students with varying ability levels and a widespread lack of interest in learning English. This study investigates the motivational strategies used by EFL teachers in Algerian middle schools—specifically in the district of Maghnia—and how these strategies influence learners‘ academic achievement. It also explores the factors that students themselves find most motivating. Data were collected through questionnaires distributed to 80 students and 10 teachers across three middle schools. The study aims to enhance both intrinsic and extrinsic motivation among learners and to identify the classroom practices that most effectively improve English language learning. Beyond helping students perform better on exams, the research seeks to foster a deeper appreciation of English as a global language. By bridging the gap between theory and classroom practice, this study provides practical insights for teachers, curriculum designers, and policymakers. The findings offer valuable recommendations for creating more engaging and learner-centered EFL environments, not only in Maghnia but potentially across the Algerian educational system.Item Introducing Phonetics for first year Students of English(Centre University Maghnia, 2023) Nisrine SahnouneThis Pedagogical Handouts studie the PhoneticsItem اثر الفلسفات الغربية في النص المسرحب الجزائري 1990-2020(2025-07-07) غزار سارةالملخّص: المسرح يُعرّف بكونه في جوهره عمل إبداعي يفترض الصنعة، ويقوم على ملامح وأحداث تراثية، كما أنّه نموذج فنّي في التّعبير عن الواقع، وباعتبار أنّ المجتمع جزء لا يتجزأ من الوجود، فيحاول الفنان إدراكه وتفسيره، والتّعبير عنه، كما له القدرة أيضا على توليد الجمال. وفي ظلّ التحوّلات الفكرية التّي مسّت حياتنا المُعاصرة، برزت تيارات فلسفيّة غربيّة (الماركسية، الوجودية، العبثية، النّسوية) ، والتّي كان لها تأثير في الإبداع المسرحي، فسعى الكاتب إلى تحقيق تجارب جديدة في إعطاء تصوّر فكري وفلسفي، وتناول موضوعات تتصل بالقضايا السياسية والاجتماعية، والاقتصادية. والفن المسرحيّ يُعنى قبل كلّ شيء بتمثيل الحالات المعنوية، والحقائق وأبعادها. يدرس الكاتب المسرحيّ موضوع مسرحياته، ويرسم لها رسما بداية بالفكرة، ويبحث في مسائل عصره، وطبيعة الإنسان، داعيا إلى بناء عالم جديد قائم على المفهوم الإنساني، فحاول المؤلف أن يخلص إلى موضوعات فلسفية عن الإنسان، والقوانين التاريخيّة، والواقع. وباعتبار أنّ الفلسفات تعتمد على فكر عميق، وبلغة جمالية تُكسبه وضوحا، لجأ المؤلف المسرحيّ إلى استنباط التصورات الفلسفية، وحاول أن يُركبها في قالب جديد. وهذه النصوص المسرحيّة ذات الطابع الفلسفي تُعيد رؤية الحياة بشكل أعمق، مسرح مبني من نسيج الفكر والوجود بهدف ايقاظ الوعي، وأصبح أيضا أداة للمعايشة لأنّ الفلسفة هي عملية استكشاف. والمسرح الجزائريّ في هذه الفترة(2020-1990) أصبح حرّا يحلّق في سماء الإبداع، وجُلّ الأعمال المسرحيّة تعكس تجارب واقعيّة بروح فلسفيّة. summary theater is known to be in its essen ; a creative work that assumes craftsmanship ;and is based on traditional features and events ; it is also an artistic model for expressing reality ;considering that society is an integral part of existence ;so the artist tries to perceive it ;interpret it and express it ;and it also has the ability to generate beauty. in light of the intellectual transformations that affected our contemporary lives ;philosophical currents emerged :marxism ;existentialism ;absurdism ;feminism ;which had an impact on theatrical creativity. the writer sought to acheive new experiences in giving a philosophical intellectual vision ;and dealing with topics related to political ;social ;and economic issues .theatrical art is concerned ;above all ;with representing moral states and facts their dimensions. the play wright studies the subject of his play ;draws a drawing for it ;starting with the idea ;and investigates the issues of his time and the nature of man ;calling for the construction of a new world based on the human concept. the author tried to come up with philosophical topics about man; historical laws; and reality .considering that philosophies depend on deep thought and an aesthetic language that gives it clarity; the play wright resorted to devising philosophical perceptions and tried to sun the size them in a new forum. these theatrical texts have a philosophical nature re-visioning life in a deep way;theater built from the fabric of thought and existence with the aim of awakening awareness;and it has also become a tool for existence.algerian theater in this period 1990-2020;became free and soared in the sky of creativity;and most the atrical works reflect realistic experiences in a philosophical.Item تأَثَيرََتَعَلَيمَيَة َاللَغَة َالإَنَجَلَيزَيَةَعَلَىَ تَعلَيمَيَةََ اللَغَةََ العَرَبَيَةََ لَدَىَ تَلَميذَ الـَمَرَحَلَة الَابَتَدَائَيةََ فَيَ الجَزَائر(المركز الجامعي مغنية, 2023-06-22) فريدة بوغرارة; نسيمة بشيريمللخص:ا هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع مهم وحديث، أثار جدلا بين أهل االختصاص وأولياء الأمرو ويتمثل في إدراج تعليمية اللغة الإنجليزية في الطور الإبتدائي في الجزائر ومدى تأثيرها على تعليمية اللغة العربية. وتناولنا في هذه الدراسة تأثير اللغة الإنجليزية كلغة ثانية على اللغة الأم وكيفية تعليمها وتعلمها، وكان تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي أنموذج لهذه الدراسة باعتبار هذه المرحلة لبنة أساسية في انطالق المتعلم نحو تكوين تعلماته يف لغة جديدة. Abstract The present research work aims to shed light on an important subject that has raised interest in the educational system recently, as well as aroused controversy among intellectuals and parents which is teaching the English language and its impacts on teaching the Arabic language, especially with primary pupils in Algeria. We are looking into this survey to find out the extent of the impact of the second language at which level English influences the mother tongue, and how it is taught and learned. Therefore, we took the third year of primary school as a model, as it is the starting point and the first pillar in which the learner builds his various learnings, in addition to that it is considered as it is the stage in which the educational system includes the English languageItem تجليات الألم في رواية بنت حب الملوك(المركز الجامعي مغنية, 2024-07-25) بن عيسى شيماء; عثماني منالالملخص: رواية بنت حب الملوك لخديجة عبد الرحيم رواية هادفة ومرآة كاشفة للمجتمع الجزائري إبان العشرية السوداء حيث رصدت لنا تفاصيل وأحداث تلك المرحلة بآلامها ومعاناتها وسط أحلامها وأمانيها كان الفضل في تجسيد ذلك الواقع الأليم المليء بالدم والدموع abstract Le roman La Fille de l'amour des rois de Khadija Abdel Rahim est un roman significatif et un miroir révélateur de la société algérienne pendant la décennie noire, car il nous a documenté les détails et les événements de cette étape avec sa douleur et sa souffrance au milieu ses rêves et ses aspirations. C'était son mérite d'incarner cette réalité douloureuse remplie de sang et de larmes. Summary : The novel "Bint Hob Al-Muluk" by Khadija Abdel Rahim is a purposeful novel and a revealing mirror of Algerian society during the black decade, as it captured for us the details and events of that period with its pain and suffering amidst its dreams and aspirations. It had the merit of embodying that painful reality filled with blood and tearsItem British Women Breaking Barriers in WWII Nursing and Military Services and their Post-War Lack of Recognition(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) فتيحة قادري; صليحة مخوخيAbstract The role of British women during World War II represents a pivotal yet often overlooked chapter in the history of societal transformation. This research examines how women, traditionally confined to domestic roles, broke through entrenched legal and social barriers to make significant contributions to nursing services and military operations. By analyzing historical records, legal frameworks and social narratives, the study highlights not only the temporary empowerment women experienced during the war but also the rapid re-imposition of traditional norms in its aftermath. Through an in-depth exploration of women's roles during the Second World War, this dissertation seeks to highlight their contributions and acknowledge their place in historical memory. The findings underscore the paradox of war as both a devastating tragedy and an unwelcome yet powerful catalyst for gender role evolution, emphasizing the need to recognize and honor the silent battles fought by women during Britain's national crisis. الملخص يمثل دور النساء البريطانيات خلال الحرب العالمية الثانية فصلاً محورياً، ومع ذلك غالبًا ما يتم تجاهله في تاريخ التحولات الاجتماعية. يتناول هذا البحث كيف تمكنت النساء، اللاتي كنّ محصورات تقليديًا في الأدوار المنزلية، من كسر الحواجز القانونية والاجتماعية الراسخة والمساهمة بشكل كبير في خدمات التمريض والعمليات العسكرية. من خلال تحليل السجلات التاريخية، والأطر القانونية، والسرديات الاجتماعية، يسلّط هذا البحث الضوء ليس فقط على التمكين المؤقت الذي شهدته النساء خلال الحرب، بل أيضًا على السرعة التي أُعيدت بها الأدوار التقليدية بعد انتهائها. ومن خلال استكشاف معمق لأدوار النساء أثناء الحرب العالمية الثانية، تهدف هذه الأطروحة إلى إبراز مساهماتهن والاعتراف بمكانتهن في الذاكرة التاريخية. وتؤكد النتائج على مفارقة الحرب كونها مأساة مدمرة من جهة، ومحفزاً غير مرحّب به لكنه فعّال من جهة أخرى في تطور الأدوار الجندرية، مما يبرز الحاجة إلى الاعتراف وتكريم المعارك الصامتة التي خاضتها النساء خلال أزمة بريطانيا الوطنية.Item THE POTENTIAL OF DIAGNOSTIC ASSESSMENT IN EFL CLASSROOM AN ANALYTICAL EXAMINATION OF TEACHER' PRACTICES AT GHAZAOUET MIDDLE SCHOOLS(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) محمد خطاريSummary Diagnostic assessment is considered as an important tool in the teaching and learning process that the teachers rely on to pinpoint the learners’ strengths and weaknesses at an early stage, which allows for addressing the discovered deficiencies and working on them before the beginning of a new unit or lesson, thus facilitating the progress of new lessons and the aquisition of new skills and abilities. However, the implementation of Diagnostic Assessment in classes of middle schools encounter pedagogical and field challenges and obstacles that do not permit for its effective and continuous application. Therefore, this study worked to explore and analyze the main reasons that prevent the appropriate implementation of this assessment and find appropriate solutions for them. Résumé L’évaluation diagnostique est considérée comme an outil important dans le processus d’enseignement et d’apprentissage. Les enseignants s’y appuieront pour identifier les forces et les faiblesses des apprenants dès les premières étapes. Cela permet de combler les lacunes décelées et d’y remédier avant le début de l’unité ou de la leçon, facilitant ainsi la progression des nouvelles leçons et l’acquisition de nouvelles compétence et aptitudes. Cependant, l’application de l’évaluation diagnostique en classe notamment en cycle moyen se heurte à des défis et obstacles pédagogiques et pratiques qui entravent son application efficace et fructueuse. Par conséquent, cette étude s’est attachée à identifier et à analyser les principaux obstacles à la pleine application de cette évaluation et à trouver des solutions appropriées. ملخص يعتبر التقييم التشخيصي من الأدوات المهمة في العملية التعليمية التعلمية التي يعتمد عليها الاستاذ من أجل اكتشاف نقاط ضعف و قوة المتعلمين في مراحل مبكرة مما يسمح بعلاج النقائص المكتشفة و العمل على علاجها قبل بداية الوحدة او الدرس و بالتالي تسهيل سيرورة الدروس الجديدة و اكتساب مهارات و قدرات جديدة . لكن تطبيق التفييم التشخيصي داخل الاقسام الدراسية خاصة في التعليم المتوسط يواجه تحديات و عراقيل بيداغوجية و ميدانية لا تسمـح بتطبيقه بصفة فعــالة و مثمرة . لذا عملت هذه الدراسة على إكتشاف و تحليل الأسباب الرئيسية التي تمنع تطبـيق هذا التـقييم عـلى اكـمـل وجــه و العمل على إيجاد حلول ملائمة لها .Item Woman’s Position in the Victorian Society in AnneBrontë’s TheTenant of Wildfell Hall (1848)(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) بن صالح فتحيSummary Told partly through letters, the novel centers on Helen Graham, a mysterious widow who arrives at the dilapidated Wildfell Hall with her young son. Calling herself a tenant and artist, her reserved nature sparks local gossip, particularly intriguing farmer Gilbert Markham. As Gilbert pursues her, Helen gives him her secret diary, revealing her past: she fled her charming but dissolute and abusive husband, Arthur Huntingdon, taking her son to protect him from his father's corrupting influence. Defying societal law (which gave husbands absolute control over wives and children), Helen lives independently under an assumed name, supporting herself through her art. Gilbert reads of her suffering, her failed attempts to reform Huntingdon, and her courageous escape. Ultimately, after Huntingdon's death, Helen and Gilbert are reunited and marry. ملخص تروى القصة جزئيًا عبر الرسائل، وتركز الرواية على هيلين غراهام، الأرملة الغامضة التي تصل إلى قاعة وايلدفيل المهدمة مع ابنها الصغير. إذ تقدم نفسها كـمستأجرة وفنانة، أثار طبعها المتحفظ إشاعات محلية، وأثار فضول المزارع جيلبرت ماركهام بشكل خاص. بينما يسعى جيلبرت وراءها، تعطيه هيلين مذكراتها السرية، كاشفةً ماضيها: فهربت من زوجها الساحر لكن المتهتِك والمُسيء، آرثر هانتينغدون، آخذةً ابنها لتحميه من التأثير الفاسد لأبيه. متحديةً القانون المجتمعي (الذي كان يمنح الأزواج سيطرة مطلقة على الزوجات والأطفال)، عاشت هيلين بشكل مستقل تحت اسم مستعار، تعيل نفسها من خلال فنها. يقرأ جيلبرت عن معاناتها، ومحاولاتها الفاشلة لإصلاح هانتينغدون، وهروبها الشجاع. في النهاية، بعد وفاة هانتينغدون، يتحد هيلين وجيلبرت مرة أخرى ويتزوجان.