دكتوراه

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/27

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 36
  • Thumbnail Image
    Item
    التحليل النفسي وتجلياته في الرواية العربية المعاصرة - قراءة في نماذج
    (المركز الجامعي مغنية, 2025-07-07) آمنة عيساوي
    الملخص:  سعى هذا البحث إلى بناء مقاربة علمية ومنهجية تعتمد على التحليل النفسي وتجلياته في الرواية العربية المعاصرة، بهدف فهم الجوانب النفسية الكامنة في الإبداع الأدبي العربي وتركز الدراسة على إشكاليتين رئيسيتين: الأولى تتعلق بكيفية وصول التحليل النفسي إلى حقل الرواية العربية، والثانية تبحث في مظاهره في الأعمال الروائية المعاصرة. كما يتناول البحث أسئلة حول إمكانية استفادة التحليل النفسي من الروايات العربية المعاصرة، وما إذا كانت العلاقة بين الأدب والتحليل النفسي علاقة تبادلية. وقد خلص البحث إلى أن الأدب قادر على تجديد التحليل النفسي ، بدلا من اقتصار الأمر على تطبيق النظريات النفسية التقليدية على النصوص الأدبية. Abstract This research aims to establish a scientific and methodological approach based on psychoanalysis and its manifestations in contemporary Arabic novels, with the goal of understanding the psychological aspects underlying Arabic literary creativity. The study focuses on two main issues: the first concerns how psychoanalysis reached the field of the Arabic novel, and the second explores its manifestations in contemporary literary works. The research also addresses questions about the potential for contemporary Arabic novels to enrich psychoanalysis and whether the relationship between literature and psychoanalysis is reciprocal. It concludes that literature is capable of renewing psychoanalysis, rather than merely applying traditional psychological theories to literary texts.
  • Thumbnail Image
    Item
    المرتكزات الإيديولوجية في شعر محمد مصطفى الغماري
    (المركز الجامعي مغنية, 2025-11-30) عزيز عالية
    إنَّ العمل الأدبي لا بد أن ينطوي على موقفٍ أو تجربةٍ معينة ينقلها لنا الأديبُ مُستلهماً أفكاره وملونا إياها بمعتقداته وإيديولوجيا الشخص تتغير وتتحول بشكل كبير مع مرور الوقت وقد تتعارض فيما بينها تبعاً لموقف الإنسان وتأثره بالظروف المحيطة به. فالشاعرُ ابنُ أفكاره وثقافته ومعتقداته ونوازعه، ينطلق منها ويتشكل من خلالها ويمثلها بوعي أو دون وعي. ومنذ بداية الوعي القومي بالجزائر، كان البعد الإسلامي جوهر الانتماء؛ فلا وطنية دون عمق عربي، ولا قيمة لعروبة دون إسلام، فهو ثلاثي مقدس وتبقى العقيدة جوهر الانتماء الحضاري وهي التي جعلت للأمة هوية واضحة المعالم. فالعروبة والإسلام وجهان لعملة واحدة ويبقى الإسلامُ مقوماً أساسياً في الفكر الجزائري أما الشاعر مصطفى الغماري، فقد سيطر الإيمان بالله على قلبه لدرجة أنه لم يكن يبالي بالموت في سبيله، وهذا ما يعكس صدق عاطفته التي تعبر عن حقيقة المؤمن الذي لا يشغل باله سوى حب الله، فقد وجد الشاعرُ في القرآن الكريم كل ما يحتاج إليه من تنظيمات وتشريعات لمعالجة مشاكل الحياة على اختلافها. وتتميز تجربة مصطفى الغماري بتوجه فكري يناشد الحقيقة ويملأ الوجود يتجلى ذلك في افتخار شاعرنا بعقيدته التي جعلت الإنسان المسلم قادراً على أن يقدم للإنسانية نوراً يبدد ظلمات حياتهم. Summary A literary work necessarily entails a specific perspective or experience, which the author transmits, drawing inspiration from their intellectual framework and imbuing it with their personal beliefs. An individual's ideology is subject to significant evolution and transformation over time, and may exhibit internal contradictions contingent upon their shifting stances and susceptibility to prevailing circumstances. The poet, therefore, is fundamentally a product of their ideas, cultural background, beliefs, and inclinations; they emanate from, are molded by, and represent these elements, whether consciously or unconsciously. Since the inception of national consciousness in Algeria, the Islamic dimension has been central to the concept of belonging. Nationalism was perceived as inseparable from Arab identity, and Arab identity, in turn, was considered incomplete without Islam, forming a conceptual triad often deemed sacred. Religious creed thus remains the cornerstone of civilizational belonging, providing the nation with a distinct and well-defined identity. Consequently, Arabness and Islam are frequently viewed as intrinsically linked facets of a single identity, with Islam persisting as a foundational element within Algerian thought. Regarding the poet Mustafa Al-Ghoumari, his work is characterized by a profound faith in God, reportedly reaching a degree where martyrdom in His cause was met with indifference. This reflects the perceived sincerity of his devotion, articulating the perspective of a believer whose primary focus is divine love. Al-Ghoumari evidently found within the Holy Quran a comprehensive framework of principles and regulations sufficient to address the diverse challenges of life. Mustafa Al-Ghoumari's literary experience is distinguished by an intellectual orientation directed towards seeking ultimate truth and imbuing existence with meaning. This is manifested in the poet's expressed pride in his faith, which he believed empowered the Muslim individual to offer humanity spiritual enlightenment capable of dispelling the obscurities of their lives.
  • Thumbnail Image
    Item
    الخطاب الصّوفي في رواية سيرة المنتهى لواسيني الأعرج
    (المركز الجامعي مغنية, 2025-11-03) بن أحمد فاطيمة
    نبحث في هذه الدّراسة الموسومة بـ "الخطاب الصّوفي في رواية سيرة المنتهى لواسيني الأعرج" في كيفية اشتغال الكاتب على الخطاب الصّوفي في متنه الرّوائي، سعيا منّا إلى الكشف عن مدى انعكاس التجربة الصّوفية بمفاهيمها الفكرية ورؤيتها العقائدية وقيمها الإبداعية في المدوّنة النموذج. وقد تطرّقنا في البداية إلى طبيعة العلاقة بين الخطاب الصّوفي والرّواية العربية، ثمّ بحثنا في كيفية تأثير الخطاب الصّوفي على تقنيات الفنّ الرّوائي من خلال الأحداث، والشخصيات، والمكان، والزمان. فأبرزنا مدى اتكاء الرّوائي على سردية المعراج الصّوفي في بناء أحداث روايته، وكيف استلهم الموروث الصّوفي والعرفاني في بناء شخصياته الرّوائية. ومدى تجلّيات الخطاب الصّوفي في زمكانية النّص الرّوائي؛ حيث وظّف أمكنة دينية كان من شأنها تعزيز البعد الصّوفي للرّواية، وأخرى طبيعية ذات دلالات صوفية عرفانية. بالإضافة إلى الافادة من الخطاب الصّوفي حول مقولة الزمن مما انعكس على بنية زمن القصّة المعراجية. Abstract This study, entitled "The Sufi Discourse in the Novel *Seerat Al-Muntaha* by Wacyni Laredj," explores how the author employs Sufi discourse within in his narrative. The objective is to uncover the extent to which the Sufi experience—with its intellectual concepts, spiritual vision, and creative values—is reflected in the selected literary text. We begin by examining the nature of the relationship between Sufi discourse and the Arabic novel, then analyze how Sufi discourse influences the techniques of the narrative art through elements such as plot, characters, setting, and time. The study highlights the novelist's reliance on the narrative structure of the Sufi *Mi‘raj* (ascension) in constructing the events of the novel and how he draws inspiration from Sufi and mystical heritage in shaping his characters. The manifestations of Sufi discourse in the spatial and temporal dimensions of the narrative are also explored, showing the use of religious places to enhance the Sufi dimension of the novel, along with natural settings carrying mystical symbolic connotations. Furthermore, the study discusses the influence of Sufi perceptions of time on the temporal structure of the ascensional narrative.
  • Thumbnail Image
    Item
    الأمثال الشّعبية الجزائريّة؛ دراسةٌ في الأصول والمضامين
    (2025-07-22) طـيـبـي رابــــح
    ملخص: تسعى هذه الدراسة إلى استكشاف الأمثال الشعبية الجزائرية، باعتبارها مرآة تعكس وجدان المجتمع وتراثه الثقافي العميق، وقد تمحورت حول تصنيف هذه الأمثال وفق قضاياها ومضامينها المتنوعة، كالعلاقات الاجتماعية، والقيم الأخلاقية، وغيرها من مجالات الحياة اليومية، بهدف الكشف عن رؤى المجتمع وتمثلاته الفكرية، كما اعتمدت الدراسة على تحليل دقيق لبنية الأمثال ودلالاتها، مع ربط أصول معانيها بالقرآن الكريم والحديث النبوي الشريف، إلى جانب مقابلاتها في أمثال العرب وأشعارهم القديمة، مما أتاح تتبّع الامتدادات الحضارية والفكرية لهذا الموروث الشّفهي. وقد أبرز هذا العمل غنى الأمثال الشعبية الجزائرية بمضامين حياتية متعدّدة، واتصافها بلغة فنية تتسم بالإبداع والتكثيف، فضلًا عن تجذرها في المرجعية الإسلامية والعربية، مما يجعلها أحد أبرز أوجه الهوية الثقافية الوطنية. Abstract: This study endeavors to explore Algerian folk proverbs as a mirror reflecting the collective consciousness and deep cultural heritage of society. It centers on the classification of these proverbs according to their thematic and conceptual content- such as social relations, moral values, and other aspects of everyday life-in an effort to uncover the underlying visions and intellectual representations embedded within them. The research adopts a meticulous analytical approach to the structure and meanings of these proverbs, tracing their roots to the Quran and the Prophetic tradition, while also drawing parallels with classical Arab proverbs and ancient Arabic poetry. This methodology allows for a comprehensive understanding of the cultural and intellectual continuities embodied in this oral heritage. The findings of the study highlight the richness of Algerian folk proverbs in addressing a wide array of life experiences, their distinctive artistic and expressive qualities, and their deep anchoring in Islamic and Arab traditions- establishing them as a vital component of national cultural identity.
  • Thumbnail Image
    Item
    أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا
    (2025-09-29) رويبح وليد
    ملخص: نروم في هذه الأطروحة الموسومة ب: أثر النحو والصرف في التفسير البياني للقرآن جهود فاضل السامرائي أنموذجا، إلى البحث عند علم من أعلام هذا العصر في النحو والصرف والتفسير البياني، هو فاضل السامرائي، نتتبع قضايا النحو والصرف عنده؛ لنرى كيف استثمرها في تفسيره البياني. Summary: In this thesis entitled "The Impact of Grammar and Morphology on the Rhetorical Interpretation of the Qur’an: The Efforts of Fadel Al-Samarrai as a Model", we aim to explore the work of one of the prominent scholars of our time in the fields of grammar, morphology, and rhetorical interpretation—Fadel Al-Samarrai. We trace the grammatical and morphological issues in his work to understand how he employed them in his rhetorical interpretation of the Qur’an.
  • Thumbnail Image
    Item
    أثر التراث الشعبي في القصيدة الجزائرية المعاصرة -حيزية نمودجا
    (2025-10-21) حمزة عبد الوهاب
    ملخص البحث: يكفي أن يُذكر التّراث ليعيش المرء بفكره، الماضي بحوادثه، وشخصيّاته، ونصوصه التّراثيّة. لكن أن يُذكر التّراث، ليعيش المرء، الماضي بمُخلّفاته، والحاضر بمُعطياته، والمستقبل بتطلّعاته، فهذا لا يمكن أن يتحقق إلّا داخل النّصوص الشّعريّة المعاصرة، التي استطاع فيها مُبدعوها، الجمع بين دفتي أسطرهم الشّعريّة، بين الماضي السّحيق بكنوزه التّراثيّة، الغنيّة بالطّاقات التّعبيريّة الهائلة، و بين الحاضر المعاصر، بشتّى أنواع مشاكله ومشاغله وهمومه اليوميّة، و بين المستقبل بمُختلف تطلّعاته، وآماله، وآلامه المُستقبليّة. وهذا كلّه من أجل التّعبير عن أفكارهم، وتصوّراتهم، وهواجسهم، و واقع مُجتمعاتهم الحضاريّة، والقوميّة. تهدف هذه الدّراسة إلى الكشف عن أثر التّراث في القصيدة الجزائريّة المعاصرة، وذلك بنوع من التّوسع والتّخصص ، فأمّا التّوسع وهو أنّها تتناول توظيفه بصفة عامّة من خلال التّعرّض لأهمّ الطرّق والتّقنيات المُتّبعة في ذلك، مع الاستدلال ببعض التجّارب النّاجحة التي أثبت فيها أصحابها كفاءتهم في توظيفه واستثماره. وأمّا التّخصص فإنّها تتناول توظيف التّراث الشّعبيّ بصفة خاصّة، من خلال التّعريف به وبأهمّ أشكاله التّعبيريّة من جهة، وبأشكال وطرق وفنّيّات توظيفه، وأهمّ انعكاساته على البناء الفنّيّ للنّصوص الشّعريّة الجزائريّة المعاصرة من جهة أخرى. مع تخصيص جانب تطبيقيّ، يتناول حضور الشخصيّة التراثية الشّعبيّة الجزائريّة"حيزيّة" في إبداعات بعض الشّعراء الجزائريّين المعاصرين، وذلك من خلال التطرّق لأهمّ المضامين التي تمّ توظيفها فيها، ولأهمّ المخالفات والمزالق التي أوقعت تجارب بعضهم تحت طائل الفشل والإخفاق. Search summary: It is enough to mention heritage for one to live in thought: the past with its events, personalities, and heritage texts. But for heritage to be mentioned so that one lives the past with its remnants, the present with its givens, and the future with its aspirations, this can only be achieved within contemporary poetic texts, whose creators have managed to combine within the pages of their poetic lines: the distant past with its heritage treasures, rich in immense expressive energies; the contemporary present with all its types of problems, concerns, and daily worries; and the future with its various aspirations, hopes, and future pains. All of this is in order to express their ideas, perceptions, anxieties, and the reality of their civilized and national societies. This study aims to reveal the impact of heritage on the contemporary Algerian poem, with a kind of expansion and specialization. As for the expansion, it deals with its employment in general through addressing the most important methods and techniques used in this regard, with evidence from some successful experiences in which their authors demonstrated their competence in employing and investing it. As for the specialization, it specifically addresses the employment of popular heritage, by defining it and its most important expressive forms on one hand, and by defining the forms, methods, and techniques of its employment, and its most important reflections on the artistic structure of contemporary Algerian poetic texts on the other hand. A practical section is dedicated to the presence of the Algerian popular heritage figure "Haiziya" in the creations of some contemporary Algerian poets, by addressing the most important themes in which she was employed, and the most significant violations and pitfalls that led some of their experiences to failure and disappointment.
  • Thumbnail Image
    Item
    اثر الفلسفات الغربية في النص المسرحب الجزائري 1990-2020
    (2025-07-07) غزار سارة
    الملخّص: المسرح يُعرّف بكونه في جوهره عمل إبداعي يفترض الصنعة، ويقوم على ملامح وأحداث تراثية، كما أنّه نموذج فنّي في التّعبير عن الواقع، وباعتبار أنّ المجتمع جزء لا يتجزأ من الوجود، فيحاول الفنان إدراكه وتفسيره، والتّعبير عنه، كما له القدرة أيضا على توليد الجمال. وفي ظلّ التحوّلات الفكرية التّي مسّت حياتنا المُعاصرة، برزت تيارات فلسفيّة غربيّة (الماركسية، الوجودية، العبثية، النّسوية) ، والتّي كان لها تأثير في الإبداع المسرحي، فسعى الكاتب إلى تحقيق تجارب جديدة في إعطاء تصوّر فكري وفلسفي، وتناول موضوعات تتصل بالقضايا السياسية والاجتماعية، والاقتصادية. والفن المسرحيّ يُعنى قبل كلّ شيء بتمثيل الحالات المعنوية، والحقائق وأبعادها. يدرس الكاتب المسرحيّ موضوع مسرحياته، ويرسم لها رسما بداية بالفكرة، ويبحث في مسائل عصره، وطبيعة الإنسان، داعيا إلى بناء عالم جديد قائم على المفهوم الإنساني، فحاول المؤلف أن يخلص إلى موضوعات فلسفية عن الإنسان، والقوانين التاريخيّة، والواقع. وباعتبار أنّ الفلسفات تعتمد على فكر عميق، وبلغة جمالية تُكسبه وضوحا، لجأ المؤلف المسرحيّ إلى استنباط التصورات الفلسفية، وحاول أن يُركبها في قالب جديد. وهذه النصوص المسرحيّة ذات الطابع الفلسفي تُعيد رؤية الحياة بشكل أعمق، مسرح مبني من نسيج الفكر والوجود بهدف ايقاظ الوعي، وأصبح أيضا أداة للمعايشة لأنّ الفلسفة هي عملية استكشاف. والمسرح الجزائريّ في هذه الفترة(2020-1990) أصبح حرّا يحلّق في سماء الإبداع، وجُلّ الأعمال المسرحيّة تعكس تجارب واقعيّة بروح فلسفيّة. summary theater is known to be in its essen ; a creative work that assumes craftsmanship ;and is based on traditional features and events ; it is also an artistic model for expressing reality ;considering that society is an integral part of existence ;so the artist tries to perceive it ;interpret it and express it ;and it also has the ability to generate beauty. in light of the intellectual transformations that affected our contemporary lives ;philosophical currents emerged :marxism ;existentialism ;absurdism ;feminism ;which had an impact on theatrical creativity. the writer sought to acheive new experiences in giving a philosophical intellectual vision ;and dealing with topics related to political ;social ;and economic issues .theatrical art is concerned ;above all ;with representing moral states and facts their dimensions. the play wright studies the subject of his play ;draws a drawing for it ;starting with the idea ;and investigates the issues of his time and the nature of man ;calling for the construction of a new world based on the human concept. the author tried to come up with philosophical topics about man; historical laws; and reality .considering that philosophies depend on deep thought and an aesthetic language that gives it clarity; the play wright resorted to devising philosophical perceptions and tried to sun the size them in a new forum. these theatrical texts have a philosophical nature re-visioning life in a deep way;theater built from the fabric of thought and existence with the aim of awakening awareness;and it has also become a tool for existence.algerian theater in this period 1990-2020;became free and soared in the sky of creativity;and most the atrical works reflect realistic experiences in a philosophical.
  • Thumbnail Image
    Item
    قراءة التراث في منجز عبد الفتاح كيليطو النقدي
    (المركز الجامعي مغنية, 2025-07-02) محمد كريب
    ملخص لقد قام عبد الفتاح كيليطو بإعادة قراءة التراث الأدبي العربي فعمل على إحيائه وبعثه من جديد، حيث قرأ أهم مصنّفات الأدب العربي القديم كألف ليلة وليلة والمقامات وكليلة ودمنة، معتمدا في ذلك على ثقافته المزدوجة، العربية والغربية، ومتوسّلا بما توفّر من مناهج نقدية وافدة. تأتي هذه القراءة لتقصّي كيفية تناوله للتراث، وتتبّع أهمّ الإجراءات التي اتخذها في سبيل إعادة بعث هذا الموروث الثمين إلى الوجود.
  • Thumbnail Image
    Item
    نحو التعرف الالي على المنطوق العربي.دراسة مخبرية في عينة
    (2025-06-18) رزيق زيان
    الملخّص: تتناول هذه الدّراسة إشكالية تعامل الآلة مع الخطاب الصَّوتي المنطوق، مركّزة على آليات التَّعرف الآلي على اللُّغة العربية في سياق المعالجة الرَّقمية. وقد سعت إلى تحليل الكيفية التي تستقبل بها الآلة الكلام العربي وتفكيك شفرته اعتمادًا على تقنيات مخبرية وأدوات معالجة آلية. أسفرت المرحلة التَّطبيقية عن إعداد نموذج أولي لبرنامج تَعرّف صوتي، يهدف إلى استخراج السِّمات الأكوستية للأصوات المنطوقة بدقَّة، بما يخدم مسار التَّطوير المستقبلي لأنظمة التَّعرّف الصَّوتي العربي. Résumé : Cette recherche aborde la problématique de l’interprétation du langage parlé par les systèmes informatiques, en mettant l’accent sur la reconnaissance automatique de la parole arabe dans le cadre du traitement numérique. L’objectif principal est d’examiner comment le discours oral arabe est perçu et analysé par des dispositifs automatiques, à travers une étude expérimentale menée en laboratoire. Les résultats ont permis la conception d’un prototype de programme capable d’identifier avec précision les paramètres acoustiques des sons, contribuant ainsi aux avancées dans le domaine de la reconnaissance vocale arabe. Summary: This research investigates the issue of how computers interpret spoken Arabic, focusing on the challenges of automatic speech recognition within the framework of digital processing. The core objective is to examine the mechanisms by which Arabic speech is received, analyzed, and decoded using automated technologies, through a laboratory-based experimental approach. The practical phase of the study led to the development of a prototype recognition system capable of accurately detecting the acoustic features of speech sounds, paving the way for improved Arabic voice recognition systems.
  • Thumbnail Image
    Item
    حفريّات السّرد العربي؛ دراسة في مشروع سعيد يقطين
    (2025-01-11) بن طيب مريم
    الملخص: إن التراث الأدبي العربي يفيض بعطاءاته الفنية في مختلف الكتابات الإبداعية، مما شجع الكثير من النقاد المعاصرين على تجديد البحث في مضامينه، ولعل سعيد يقطين واحد من أولئك الذين شغلهم التراث الأدبي العربي، فاستجمع أطروحاته النقدية في حقل السرد؛ وأقام خلالها بحوثه، وجعلها في خدمة التراث، فاستبان إشكالية الحفر والتنقيب في الكتابات السردية العربية القديمة، واستنبط منها فنيات السرد وأشكاله الحكائية، وركز على بعث الآليات السردية التي تنفتح على مختلف الكتابات الإبداعية الشعرية والنثرية. Sammury: The Arab literary heritage is overflowing with its artistic tenders in various creative writings, which encouraged many contemporary critics to renew research in its contents, and perhaps Saeed Yaqtin is one of those who were occupied by the Arab literary heritage, so he collected his critical theses in the field of narrative, during which he established his research, and made it in the service of heritage, so he identified the problem of digging and excavation in the ancient Arab narrative writings, and derived from them the techniques of narration and its narrative forms, and focused on resurrecting narrative