قسم اللغة الانجليزية
Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/12
Browse
2 results
Search Results
Item THE POTENTIAL OF DIAGNOSTIC ASSESSMENT IN EFL CLASSROOM AN ANALYTICAL EXAMINATION OF TEACHER' PRACTICES AT GHAZAOUET MIDDLE SCHOOLS(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) محمد خطاريSummary Diagnostic assessment is considered as an important tool in the teaching and learning process that the teachers rely on to pinpoint the learners’ strengths and weaknesses at an early stage, which allows for addressing the discovered deficiencies and working on them before the beginning of a new unit or lesson, thus facilitating the progress of new lessons and the aquisition of new skills and abilities. However, the implementation of Diagnostic Assessment in classes of middle schools encounter pedagogical and field challenges and obstacles that do not permit for its effective and continuous application. Therefore, this study worked to explore and analyze the main reasons that prevent the appropriate implementation of this assessment and find appropriate solutions for them. Résumé L’évaluation diagnostique est considérée comme an outil important dans le processus d’enseignement et d’apprentissage. Les enseignants s’y appuieront pour identifier les forces et les faiblesses des apprenants dès les premières étapes. Cela permet de combler les lacunes décelées et d’y remédier avant le début de l’unité ou de la leçon, facilitant ainsi la progression des nouvelles leçons et l’acquisition de nouvelles compétence et aptitudes. Cependant, l’application de l’évaluation diagnostique en classe notamment en cycle moyen se heurte à des défis et obstacles pédagogiques et pratiques qui entravent son application efficace et fructueuse. Par conséquent, cette étude s’est attachée à identifier et à analyser les principaux obstacles à la pleine application de cette évaluation et à trouver des solutions appropriées. ملخص يعتبر التقييم التشخيصي من الأدوات المهمة في العملية التعليمية التعلمية التي يعتمد عليها الاستاذ من أجل اكتشاف نقاط ضعف و قوة المتعلمين في مراحل مبكرة مما يسمح بعلاج النقائص المكتشفة و العمل على علاجها قبل بداية الوحدة او الدرس و بالتالي تسهيل سيرورة الدروس الجديدة و اكتساب مهارات و قدرات جديدة . لكن تطبيق التفييم التشخيصي داخل الاقسام الدراسية خاصة في التعليم المتوسط يواجه تحديات و عراقيل بيداغوجية و ميدانية لا تسمـح بتطبيقه بصفة فعــالة و مثمرة . لذا عملت هذه الدراسة على إكتشاف و تحليل الأسباب الرئيسية التي تمنع تطبـيق هذا التـقييم عـلى اكـمـل وجــه و العمل على إيجاد حلول ملائمة لها .Item Investigating the Challenges of Teaching English as a Foreign Language in the Algerian Primary Schools, The Case of Primary Schools in Maghnia(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-25) حكيمة عبد العزيزAbstract The introduction of English as a foreign language into the Algerian primary schools is considered a positive step, but its implementation has posed several difficulties for teachers. This dissertation aims at investigating the challenges and obstacles faced by Algerian elementary school teachers of English. It has also suggested some solutions to overcome them. This research is an exploratory case study that holds significance as it contributes to understanding the real classroom challenges of the implementation of English as a foreign language at the primary level and offers insights for educational reform and teacher support. The study used two research tools: a semi- structured teachers' questionnaire and a classroom observation, conducted in three different primary schools in Maghnia. The sample was selected randomly to ensure objectivity and representativeness. The data gathered were analyzed both quantitatively and qualitatively. The findings reveal that teachers encounter many difficulties while teaching English to young learners such as lack of training, overcrowded classrooms, insufficient teaching materials, classroom management, and lack of time. On the basis of these results, some pedagogical recommendations have been suggested to enhance the effectiveness of English as a foreign language instruction in the Algerian primary education. ملخص يُعد إدخال اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المدارس الابتدائية الجزائرية خطوة إيجابية، إلا أن تطبيقها طرح العديد من الصعوبات للمعلمين. تهدف هذه الأطروحة إلى دراسة التحديات والعقبات التي يواجهها معلمو اللغة الإنجليزية في المدارس الابتدائية الجزائرية. كما اقتُرحت بعض الحلول للتغلب عليها. يُعد هذا البحث دراسة حالة استكشافية ذات أهمية لأنها تساهم في فهم التحديات الحقيقية التي تواجه الفصول الدراسية لتطبيق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المرحلة الابتدائية، وتقدم رؤى للإصلاح التعليمي ودعم المعلمين. استَخدمت الدراسة أداتين للبحث: استبيان شبه منظم للمعلمين وملاحظة صفية، أجريت في ثلاث مدارس ابتدائية مختلفة في مغنية. تم اختيار العينة عشوائيًا لضمان الموضوعية والتمثيل. تم تحليل البيانات المجموعة كميًا ونوعيًا. تكشف النتائج أن المعلمين يواجهون العديد من الصعوبات أثناء تدريس اللغة الإنجليزية للمتعلمين الصغار مثل نقص التدريب، اكتظاظ الفصول الدراسية، عدم كفاية المواد التعليمية، إدارة الفصل الدراسي، وضيق الوقت. بناءً على هذه النتائج، تم اقتراح بعض التوصيات التربوية لتعزيز فعالية تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في التعليم الابتدائي الجزائري.