معهد العلوم الإنسانية و الإجتماعية

Permanent URI for this communityhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 27
  • Item
    التنمر المدرسي وعلاقته بالتوافق النفسي الاجتماعي لدى المراهق المتمدرس " دراسة ميدانية على عينة من المراهقين المتمدرسين "
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-03) Nemraoui Sara; تحت إشراف الأستاذة شويخي أمال
    تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين التنمر المدرسي و التوافق النفسي الاجتماعي بالإضافة إلى التعرف على مستوى التنمر المدرسي و التوافق النفسي الاجتماعي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي بمدينة مغنية ، لهذا الغرض قمنا بالاعتماد على مقياسين و هما مقياس التعرض للتنمر المدرسي من إعداد الطالبين ، و مقياس التوافق النفسي الاجتماعي من إعداد الدكتورة سهير إبراهيم محمد سهير ، طبقت أدوات الدراسة على عينة متكونة من 80 تلميذ و تلميذة في ثانوية بوعزة ميلود ، تم التوصل إلى نتائج مفادها عدم وجود علاقة ارتباطية بين التنمر المدرسي و التوافق النفسي الاجتماعي The current study aims to identify the relationship between school bullying and psychosocial adjustment , in addition to identifying the level of school bullying and psychosocial adjustment among first-year secondary school students in the city of Maghnia . For this purpose , we relied on two scales : the scale of exposure to school bullying prepared by the two students , and the scale of psychosocial adjustment prepared by Dr. Suhair Ibrahim Muhammed Suhair .The study tools were applied to a sample of 80 male and female students at Bouazza Miloud High School . Rusults were reached indicating that there is no correlation between school bullying and psychosocial adjustment
  • Thumbnail Image
    Item
    تمثلات الطلبة الجامعيين لمستقبلهم المهني دراسة ميدانية في المركز الجامعي بمغنية
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Henni cherifa; تحت إشراف الأستاذة سايح اسماء
    تتناول هذه الدراسة تمثلات طلبة علم الاجتماع وعلم الاقتصاد لمستقبلهم المهني، في ظل العلاقة بين التكوين الجامعي ومتطلبات سوق العمل في الجزائر. من خلال تحليل المعطيات، يتضح أن هناك تفاوتًا واضحًا في تصورات الطلبة وفقًا لتخصصهم، حيث أظهر طلبة علم الاقتصاد رؤية أكثر وضوحًا وتفاؤلًا تجاه فرص العمل مقارنة بطلبة علم الاجتماع، الذين يطغى على تصوراتهم الشعور بالغموض والقلق المهني. اعتمد البحث على المنهج المقارن، وشمل عينة من طلبة ماستر في المركز الجامعي مغنية، مستخدمًا تقنية المقابلة لاستقصاء آرائهم حول التكوين الجامعي ومدى توافقه مع سوق العمل. كشفت النتائج أن التكوين الجامعي في علم الاجتماع يغلب عليه الطابع النظري، ما يجعل الطلبة يشعرون بعدم الارتباط بالواقع المهني، بينما يجد طلبة الاقتصاد تخصصهم أكثر توافقًا مع احتياجات السوق، خاصة في مجالات البنوك والإدارة والمالية. أبرزت الدراسة تأثير التخصص الجامعي في تشكيل التمثلات المهنية للطلبة، حيث يميل طلبة الاقتصاد إلى تصور مستقبلهم المهني كمجال مفتوح على المبادرة الفردية وريادة الأعمال، بينما يعاني طلبة علم الاجتماع من محدودية الأفق وفرص التشغيل. كما سلط البحث الضوء على قلة الإرشاد المهني، ضعف المناهج التطبيقية، وانفصال التكوين الجامعي عن سوق العمل، مما يعزز الفجوة بين التعليم العالي والاندماج المهني. في الختام، اقترحت الدراسة إعادة هيكلة المناهج الجامعية، تعزيز الجوانب التطبيقية، توفير برامج توجيه مهني، وتعزيز العلاقة بين الجامعة والمؤسسات الاقتصادية، بهدف مساعدة الطلبة على بناء رؤية مستقبلية أكثر واقعية وأملاً في سوق العمل. This study examines the representations of sociology and economics students regarding their professional future, focusing on the relationship between university education and labor market demands in Algeria. The findings reveal a significant disparity in students’ perceptions based on their academic discipline. Economics students generally exhibit a clearer and more optimistic vision of job opportunities, whereas sociology students tend to express uncertainty and concern about their career prospects. Using a comparative methodology, the research analyzed master’s students at the Maghnia University Center through interviews, exploring their views on university education and its alignment with employment needs. Results indicate that sociology education is predominantly theoretical, leaving students feeling disconnected from real-world job requirements. In contrast, economics students find their curriculum more relevant to market demands, particularly in banking, finance, and management sectors. The study highlights the role of academic specialization in shaping students’ professional representations. Economics students perceive their future as open to entrepreneurship and individual initiative, while sociology students struggle with limited prospects and employment uncertainty. Moreover, the research underscores the lack of career guidance, practical training, and curriculum adaptation, further widening the gap between higher education and workforce integration. In conclusion, the study suggests revising academic curricula to incorporate practical elements, establishing career counseling programs, and fostering stronger university-industry partnerships. These measures aim to help students develop a more realistic and hopeful vision of their professional future.
  • Thumbnail Image
    Item
    تقنيات سلوكية معرفية لعلاج الاضطرابات النفسية
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Bensalah Nassira; تحت إشراف الأستاذ حمرة حسني
    هدفت الدراسة الحالية الى تقديم بروتوكول علاجي متخصص في علاج الاضطرابات النفسية مطبق على حالة تعاني من اضطرابا الوسواس القهري وبتطبيق مقياس بيل براون للوساوس القهرية وتطبيق البروتوكول المتخصص قائم على خلفية العلاج السلوكي المعرفي مع ادخال البعد الثقافي تم التوصل الى فعالية البروتوكول المتخصص في علاج اضطرابا الوساوس القهرية مع تعميم البرنامج على مختلف الاضطرابات النفسية التي تشترك مع الخلفية العلاجية للبرنامج The current study aimed to present a specialized therapeutic protocol for treating psychological disorders, applied to a case suffering from obsessive-compulsive disorder (OCD). By using the Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale and implementing the specialized protocol—based on cognitive-behavioral therapy (CBT) and incorporating a cultural dimension—the study found the protocol to be effective in treating OCD symptoms. The results suggest the potential for generalizing the program to other psychological disorders that share similar therapeutic foundations.
  • Thumbnail Image
    Item
    الضغوط النفسية وتأثيرها على جودة الحياة لدى مرضى السرطان (دراسة عيادية على ثلاث حالات)
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Teldji Fatima - Bouziane Fatima; تحت إشراف الأستاذ لقمش محمد
    تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى تأثير الضغوط النفسية على جودة الحياة لدى مرضى السرطان بالمؤسسة الاستشفائية "شعبان حمدون" بمغنية، تم الاعتماد على المنهج العيادي القائم على دراسة الحالة، بأدواته المتمثلة في: المقابلة نصف موجهة والملاحظة العيادية ومقياس الضغط النفسي لعبدلي عامر سنة (2014)، ومقياس جودة الحياة لمنظمة الصحة العالمية (1996)، تعريب بشرى إسماعيل أحمد (2008). كونت عينة الدراسة من (03 حالات) من مرضى السرطان تراوحت أعمارهم بين (38) و (66) سنة، تمثلت في (03 أنواع) من السرطان وهي: (سرطان الثدي، سرطان الرئتين، سرطان الرحم). وبعد جمع المعلومات والتفسير العيادي للحالات خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: تبين معنا بتميّز مريضتين بمستوى متوسط من الضغوط النفسية، ومريضة واحدة تمتعت بمستوى منخفض من الضغوط النفسية. • تأثر الضغوط النفسية بشكل سلبي على جودة الحياة مرضى السرطان . • تبين معنا بتميز مريضتين بمستوى متوسط من الضغوط النفسية، ومريضة واحدة تمتعت بمستوى منخفض من الضغوط النفسية. • تميزت الحالات الثلاث لمرض السرطان بمستوى متوسط لجودة الحياة . • يوجد اختلاف في مستوى الضغوط النفسية لا يعزى الى نمط العيش و البيئة والناس المحيطة بهم. يوجد اختلاف في مستوى جودة الحياة يعزى لنمط الاصابة بالسرطان. The current study aims to investigate the impact of psychological stress on the quality of life among cancer patients at the Chabane Hamdoun Hospital in Maghnia. The study relied on a clinical case study methodology, employing the following tools: semi-structured interviews, clinical observation, Abdelli Amer’s Psychological Stress Scale (2014), and the World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) assessment (1996), translated into Arabic by Bouchra Ismail Ahmed (2008). The study sample comprised three (3) cases of cancer patients, aged between 38 and 66 years, diagnosed with three types of cancer: breast cancer, lung cancer, and uterine cancer. Following data collection and clinical interpretation of the cases, the study concluded the following results: • Psychological stess negatively affrcts the quality of life of cancer patients. • The study revealed that two patients experienced moderate levels of psychological stress, while one patient showed low levels of psychological stress. • All three cancer cases demonstrated a moderate level of quality of life. • Variations in psychological stress levels were not attributed to cancer type , but rather to lifestyle factors , environmental conditions , and the patient ‘s social circle. • Differences in quality of life levels were attributed to cancer type.
  • Thumbnail Image
    Item
    المؤسسات الناشئة المؤطرة من طرف حاضنات الاعمال ودورها في التنمية الاقتصادية
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Nair benrokia mohammed - Raoui Nadjib; تحت إشراف الأستاذ حمرة حسني
    تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الدور المحوري الذي تؤديه المؤسسات الناشئة المؤطرة من طرف حاضنات الأعمال في تعزيز التنمية الاقتصادية على المستوى المحلي، وذلك عبر نموذج المركز الجامعي بمغنية، من أجل تقديم تصور علمي حول إمكانيات تحسين مخرجات هذه الحاضنات وتعزيز دورها التنموي. تمثل المؤسسات الناشئة المؤطرة ضمن حاضنات الأعمال بالمراكز الجامعية عنصرًا محوريا وحلقة ربط استراتيجية لربط مخرجات التعليم العالي بالسوق الاقتصادية، وتعزيز التنمية الاقتصادية على المستويين المحلي والوطني. إن تحسين هذه المنظومة، وتنظيمها، وتعزيز الترابط بينها وبين المحيط الاقتصادي، يشكل مخرجا مهما لاستثمار طاقات الطلبة وحاملي المشاريع، وتنشيط الاقتصاد الوطني وفق مقاربة سوسيولوجية شاملة ومتكاملة.. This study aims to identify the pivotal role played by start-ups supervised by business incubators in promoting economic development at the local level, using the model of the University Center in Maghnia. This will provide a scientific vision of the possibilities for improving the outcomes of these incubators and enhancing their developmental role. For example, start-ups supervised within business incubators at university centers are a pivotal element and a strategic link connecting higher education outcomes to the economic market and promoting economic development at the local and national levels. Improving and organizing this system, and strengthening its interconnection with the economic environment, is an important way to invest the energies of students and project holders and stimulate the national economy according to a comprehensive and integrated sociological approach.
  • Thumbnail Image
    Item
    فاعلية برنامج علاج معرفي سلوكي في تعزيز الصلابة النفسية لدى مرضى السرطان دراسة عيادية لأربع حالات بمستشفى شعبان حمدون مغنية
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Ourabah Nassima; تحت إشراف الأستاذ بن لباد أحمد
    تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة فعالية برنامج علاجي معرفي سلوكي في تعزيز الصلابة النفسية لدى مرضى السرطان بمصلحة طب الأورام بالمؤسسة الإستشفائية شعبان حمدون – مغنية. حيث انطلقت الدراسة من إشكالية بحثية مفادها هل للبرنامج العلاجي المعرفي السلوكي فعالية في تعزيز الصلابة النفسية لدى مرضى السرطان؟ وقد تم الاعتماد على المنهج العيادي المناسب لموضوع الدراسة، حيث استُخدمت الملاحظة والمقابلة العيادية، وتم تطبيق مقياس الصلابة النفسية المصمم من طرف عماد مخيمر، بالإضافة إلى البرنامج العلاجي المعرفي السلوكي. أسفرت النتائج عن أن البرنامج العلاجي المعرفي السلوكي له فاعلية في تعزيز مستوى الصلابة النفسية لدى مرضى السرطان. The présent study aims to determine the effectiveness of a cognitive-behavioral therapy program in enhancing psychological resilience in cancer patients in the oncology department at Chaaban Hamdoun Maghnia Hospital. The study originated from a research problem/question stating: Is the cognitive-behavioral therapy program effective in enhancing psychological resilience in cancer patients? The study adopted the appropriate clinical methodology for the study topic,, utilizing observation and clinical interviews the psychological resilience scale designed by Imad Mukhimar was applied, in addition to cognitive-behavioral therapy program. The results revealed that the cognitive-behavioral therapy program is effective in enhancing the level of psychological resilience.
  • Thumbnail Image
    Item
    التفكك الأسري و أثره على الصحة النفسية عند تلاميذ الطور الإبتدائي -دراسة عيادية لأربع حالات بالمدرسة الابتدائية رضا حوحو مغنية-
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-30) لوح حبيبة; تحت إشراف الأستاذ بن لباد أحمد
    تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة أثر التفكك الأسري على الصحة النفسية لدى التلميذ بالطور الابتدائي حيث انطلقت الدراسة من إشكالية بحثية مفادها هل يؤثر التفكك الأسري على الصحة النفسية لدى التلميذ بالطور الابتدائي ؟ وقد تم الاعتماد على المنهج العيادي المناسب لموضوع الدراسة حيث تم استخدام الملاحظة والمقابلة العيادية وتم التطبيق على التوالي: استبيان التفكك الأسري من تصميم الطالبة ومقياس اونتاريو للصحة النفسية على أربعة تلاميذ في الطور الابتدائي اختيروا بطريقة قصديه حيث توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : • مستوى التفكك الأسري عند التلميذ بالطور الابتدائي مرتفع. • مستوى الصحة النفسية عند التلميذ بالطور الابتدائي منخفض . • التفكك الأسري يؤثر على الصحة النفسية لدى التلميذ بالطور الابتدائي. The present study aims to investigate the effect of family disentigration on the mental health of primery school students .The study originated from a research problem / question stating Does family disentigration effect the mental health of primery school students ? The study adopted an appropriate clinical methodologie for the topic utilizing observation and clinical interviews.The family disentigration questionnaire desinged by the student and the ONTARIO Mental Health Scale were applied successively to four primery school students intentionally selected The study found the following results : • The level of family disentigration among primery school students is high • The level of mental healthamongprimaryschoolstudents islow • Familydisintegration affects the mental health of primary school students. • Keywords: family disintegration, mental health, student
  • Thumbnail Image
    Item
    أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى المراهق دراسة ميدانية في ثانوية بوعزة ميلود -مغنية-
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-30) DELLAL ISRA - MADGHARI AFAF; تحت إشراف الأستاذ شيحا فؤاد
    تهدف هذه الدراسة لمعرفة طبيعة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والأمن النفسي لدى المراهق في السن (15- 17 سنة) استخدمنا المنهج الوصفي الارتباطي لهذه الدراسة، تم أخد العينة مكونة من60 مراهق ومراهقة بثانوية بوعزة ميلود-مغنية، فطبقنا في دراستنا مجموعة من المقاييس من بينهم مقياس الأساليب المعاملة الوالدية لماهر محمد أبو سعد(2021) ومقياس الأمن النفسي (الطمأنينة الانفعالية) لدكتورة زينب شقير (2005) واستخدمنا نظام spss ومعامل بيرسون من أجل التحليل الإحصائي للنتائج المتحصلة كالتالي : • لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين المعاملة الوالدية (صورة الأب) والأمن النفسي لدى المراهق (15-17 سنة) • لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين المعاملة الوالدية (صورة الأم) والأمن النفسي لدى المراهق (15-17 سنة). This study aims to find out the nature of the relationship between parental treatment styles and psychological security among adolescents (15-17 years old )We used the descriptive-correlational method for this study, the sample consisted of 60 male and female adolescents at Bouazza Miloud-Meghnia High School, we applied in our study a set of scales, including the scale of parental treatment methods by Maher Mohammed Abu Saad (2021) and the scale of psychological security (emotional reassurance) by Dr. Zainab Choucair (2005) and we used the spss system and Pearson coefficient for statistical analysis of the results obtained as follows: There is no correlation between parental treatment (father's image) and psychological security in adolescents (15-17 years) and there is no correlation between parental treatment (mother's image) and psychological security in adolescents (15-17 years).
  • Item
    استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية عند المرأة العاملة المتزوجة – دراسة عيادية لثلاث حالات بالمؤسسة الإستشفائية شعبان حمدون مغنية-
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-29) Zenaqui Ismahene; تحت إشراف الأستاذ بن لباد أحمد
    تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية عند المرأة العاملة المتزوجة بالمؤسسة الاستشفائية شعبان حمدون مغنية، حيث انطلقت الدراسة من إشكالية بحثية مفادها: ماهي طبيعية استراتيجيات المواجهة التي تعتمدها المرأة العاملة المتزوجة لمواجهة الضغوط النفسية؟ ما مستوى الضغط النفسي عند المرأة العاملة المتزوجة؟ وقد تم الاعتماد على المنهج العيادي حيث هو الأنسب لموضوع الدراسة، حيث تم استخدام الملاحظة والمقابلة العيادية وتم تطبيق على التوالي مقياس إدراك الضغط النفسي المصمم من طرف لوفونستين Levenstein ومقياس استراتيجيات المواجهة الذي أعده كل من لازاروس وفولكمان Lazarus et folkman . واسفرت النتائج على أن المرأة العاملة المتزوجة لها مستوى مرتفع من الضغط النفسي وأنها تستخدم استراتيجيات مواجهة متنوعة تتمثل في: استراتيجيات مواجهة تركز على الانفعال استراتيجيات مواجهة تركز على حل المشكل استراتيجيات مواجهة تركز على المساندة الاجتماعية. The curent study aims to identify the nature of psychological stress coping strategies among married working women at the Shaaban Hamdoun Maghnia Hospital Institution. The study was based on a research problem stating: What is the nature of coping strategies adopted by married working women to face psychological stress? The clinical method was adopted as it is the most suitable for the study's subject, using observation and clinical interviews. The Perceived Stress Scale, designed by Levenstein, and the Coping Strategies Scale, prepared by Lazarus and Folkman, were applied. The results revealed that married working women have a high level of psychological stress and that they use diverse coping strategies, which include: Emotion-focused coping strategies, problem-focused coping strategies and social support-focused coping strategies.
  • Thumbnail Image
    Item
    قلق المستقبل المهني وعلاقته بالصحة النفسية عند الطالب الجامعي دراسة ميدانية على عينة من طلبة المركز الجامعي مغنية
    (المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-29) dekhili nadia - leshaf hafsa; تحت إشراف الأستاذة شويخي أمال
    هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين قلق المستقبل المهني والصحة النفسية لدى طلبة المركز الجامعي مغنية ،والتعرف على مستوى قلق المستقبل المهني والصحة النفسية لدى الطلبة،حيث تكونت عينة الدراسة من (100) طالب وطالبة،واعتمدنا على المنهج الوصفي الارتباطي لأنه مناسب لهذه الدراسة، كما تم استخدام مقياس قلق المستقبل المهني لبكار سارة سنة (2013) ومقياس الصحة النفسية لعطار سعيدة (2016 )، وبعدما تمت المعالجة الإحصائية عن طريق الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية قد تم التوصل إلى نتائج التالية : • مستوى قلق المستقبل المهني مرتفع لدى طلبة المركز الجامعي مغنية. • مستوى الصحة النفسية مرتفع لدى طلبة المركز الجامعي مغنية. • عدم وجود علاقةالارتباطية بين قلق المستقبل المهني والصحة النفسية لدى طلبة المركز الجامعي. The current study aimed to reveal the relationship between future career anxiety and mental health among students of the University Cente Maghnia and to identify the level of future career anxiety and mental health among students, where the study sample consisted of (100) male and female students, and we relied on the descriptive-correlational method because it is suitable for this study, and the scale of future career anxiety was used for Bakar Sarah (2013) and the mental health scale of Attar Said (2016), and after statistical processing by the Statistical Package for Social Sciences, the following results were reached: - The level of future career anxiety is high among the students of the university center maghnia. - The level of mental health is high among the students of the University Centermaghnia. ـ There is no relationship between future career anxiety and mental health among university center student