ماستر
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.cu-maghnia.dz/handle/123456789/18
Browse
Item Self-esteem and its relationship to job satisfaction among clinical psychologists in healthcare centers A field study of 80 cases in the city of Maghnia(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-25) Issani Ibrahim - Zeggai Abdelillah; تحت إشراف الأستاذ أسامة مجاهديهدفت هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين تقدير الذات والرضا الوظيفي لدى الأخصائيين النفسيين العياديين العاملين في المؤسسات الاستشفائية، مع التركيز على تأثير العوامل النفسية والاجتماعية على أدائهم المهني. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، حيث تم تطبيق أداتين رئيسيتين هما: مقياس كوبرسميث لتقدير الذات ومقياس مينيسوتا للرضا الوظيفي (MSQ)، على عينة عشوائية قوامها 80 أخصائياً نفسياً عيادياً من مؤسسات عمومية مختلفة أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية قوية ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات والرضا الوظيفي (معامل ارتباط بيرسون ( r = 0.74 / p < 0.001 ) ، حيث يُفسر تقدير الذات 55% من التباين في الرضا الوظيفي. كما كشفت الدراسة عن تفاوت في مستويات تقدير الذات والرضا الوظيفي بين الأفراد، مع وجود فروق دالة إحصائياً تبعاً للمتغيرات الديموغرافية مثل الجنس وسنوات الخبرة والمستوى التعليمي. على سبيل المثال، سجلت الإناث مستويات أعلى من الرضا الوظيفي مقارنة بالذكور، بينما لم تظهر فروق جوهرية مرتبطة بسنوات الخبرة. تؤكد النتائج أهمية تعزيز تقدير الذات لدى الأخصائيين النفسيين كعامل محوري لتحسين الرضا الوظيفي، مما ينعكس إيجاباً على جودة الخدمات المقدمة في المؤسسات الاستشفائية. كما توصي الدراسة بتبني برامج تدريبية وتوعوية لدعم الصحة النفسية لهذه الفئة، وتوفير بيئة عمل داعمة تقلل من الضغوط المهنية. This study aimed to explore the relationship between self-esteem and job satisfaction among clinical psychologists working in hospital institutions, with a focus on the impact of psychological and social factors on their professional performance. The study adopted a Correlation Descriptive Method, utilizing two main instruments: the Coopersmith Self-Esteem Inventory and the Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ). A random sample of 80 clinical psychologists from various public institutions. The results revealed a strong positive and statistically significant correlation between self-esteem and job satisfaction (Pearson correlation coefficient ,r=0.74,p<0.001 ). Self-esteem accounted for 55% of the variance in job satisfaction. The study also found variations in self-esteem and job satisfaction levels among individuals, with statistically significant differences based on demographic variables such as gender, years of experience, and educational level. For instance, female participants reported higher levels of job satisfaction compared to males, while years of experience showed no significant differences. The findings underscore the importance of enhancing self-esteem among clinical psychologists as a key factor in improving job satisfaction, which in turn positively impacts the quality of services provided in hospital settings. The study recommends implementing training and awareness programs to support the mental health of this professional group, as well as creating a supportive work environment that reduces occupational stress.Item أثر التحول الرقمي في تحسين جودة خدمات الإدارة الجامعية -دراسة حالة المركز الجامعي مغنية(المركز الجامعي مغنية, 2025-07-03) النباتي فاطمة الزهراء - الحمليلي أنفالهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التحول الرقمي لضمان جودة الخدمات داخل المركز الجامعي -مغنية-، و هذا مرهون بوجود تحول رقمي من اجل التغيير والابتكار تعمل عليه الادارة الجامعية من خلال تبني أحدث التقنيات المتواجدة، طبقت هذه الدراسة على مجتمع متكون من موظفين المركز الجامعي مغنية-وتم توزيع الاستبيان على عينة قدرت ب (90) موظف ،حيث تم استخدام برنامج 27 spss V لتحليل هذا الاستبيان، ومن خلال تحليل إيجابيات مفردات العينة تم التوصل إلى أن المركز الجامعي -مغنية- تبنى التحول الرقمي بشكل كبير في عمليته الادارية، حيث تبين وجود علاقة إيجابية بين المتغيرين "التحول الرقمي" و "خدمات الادارة الجامعية" وعليه توصي الدراسة بضرورة تعزيز التحول الرقمي بمختلف ابعاده وكل جوانبه، بما يضمن رفع جودة خدمات الادارة الجامعية. This study aimed to identify the impact of digital transformation on ensuring the quality of services within the University Center of Maghnia, this is contingent upon the existence of a digital transformation for change and innovation that the university administration is working on by adopting the latest available technologies. This study was conducted on a population consisting of employees of the University Center of Maghnia, a questionnaire was distributed to a sample of 90 employees, and the SpssV 27 program was used to analyze this questionnaire. Through the sample's positive responses, it was found that the University Center of Maghnia has significantly adopted digital transformation in its administrative processes. The findings revealed a positive relationship between the two variables "digital transformation" and "university administration services". Accordingly, the study recommends the necessity of enhancing digital transformation in its various dimensions and all its aspects, to ensure the improvement of the quality of university administration services.Item أساليب التكفل النفسية بالطفل التوحدي في المراكز المتخصصة دراسة ميدانية في جمعية النور لأطفال التوحد بمغنية(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-25) BOUKAIS FATIMA ZAHRA; تحت إشراف الأستاذة دحماني مريملقد هدفت دراستنا الموسومة ب « أساليب التكفل النفسية بالطفل التوحدي في المراكز المتخصصة » للكشف عن الأساليب المستخدمة للتكفل النفسي بالطفل التوحدي في المراكز الخاصة بهم من قبل المربيات ، و هي دراسة ميدانية مكملة الجانب النظري للدراسة ، و من أجل بلوغ هدفنا استخدمنا المنهج العيادي « الاكلينيكي» و ذلك بالاعتماد على بعض الأدوات لجمع المعلومات و البيانات و المتمثلة في الملاحظة العيادية و المقابلة العيادية ، بالإضافة إلى تقنية تحليل المحتوى ، و كذا مقياس أساليب التكفل النفسية بالطفل التوحدي ،ولقد طبقناه على عينة الدراسة ، و يتراوح عددهن 4 مربيات و لقد أسفرت دراستنا الميدانية على مجموعة من النتائج ، و التي نذكرها كالآتي : وجود أسلوبين للتكفل النفسي مُعتَمد عند مربيات الجمعية حيث تتراوح هذه الأساليب بين أسلوب التعزيز و أسلوب العقاب كما أسفرت نتائج المقياس المطبق على عينة دراستنا عن اعتماد المربيات الأربع على أسلوب التعزيز أكثر من أسلوب العقاب و هذا لا يعني محو أسلوب العقاب من قائمة أساليب التكفل النفسية بالطفل التوحدي لتعديل و ضبط السلوكيات غير المرغوبة التي يقوم بها. Our study, entitled "Psychological Care Methods for Autistic Children in Specialized Centers", aimed to explore the methods used by educators to provide psychological care for autistic children in dedicated centers. This is a field study that complements the theoretical aspect of the research. In order to achieve our objective, we adopted the clinical (or case study) approach, relying on several tools to collect information and data, including clinical observation, clinical interviews, as well as content analysis technique and a special scale related to our study topic. These tools were applied to a group of four educators working at the Al-Nour Association for Children with Autism in Maghnia, who represented the study sample. Our field study yielded a number of results, which can be summarized as follows: Two psychological care methods were found to be used by the association’s educators — positive reinforcement and punishment. The results of the applied scale indicated that all four educators rely more heavily on the reinforcement method than on the punishment method. However, this does not imply the complete exclusion of punishment from the list of psychological care strategies, as it is still used to modify and regulate undesirable behaviors exhibited by autistic children. Keywords: Psychological care, Psychological care methods, Autism Spectrum Disorder (ASD)Item أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى المراهق دراسة ميدانية في ثانوية بوعزة ميلود -مغنية-(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-30) DELLAL ISRA - MADGHARI AFAF; تحت إشراف الأستاذ شيحا فؤادتهدف هذه الدراسة لمعرفة طبيعة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والأمن النفسي لدى المراهق في السن (15- 17 سنة) استخدمنا المنهج الوصفي الارتباطي لهذه الدراسة، تم أخد العينة مكونة من60 مراهق ومراهقة بثانوية بوعزة ميلود-مغنية، فطبقنا في دراستنا مجموعة من المقاييس من بينهم مقياس الأساليب المعاملة الوالدية لماهر محمد أبو سعد(2021) ومقياس الأمن النفسي (الطمأنينة الانفعالية) لدكتورة زينب شقير (2005) واستخدمنا نظام spss ومعامل بيرسون من أجل التحليل الإحصائي للنتائج المتحصلة كالتالي : • لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين المعاملة الوالدية (صورة الأب) والأمن النفسي لدى المراهق (15-17 سنة) • لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين المعاملة الوالدية (صورة الأم) والأمن النفسي لدى المراهق (15-17 سنة). This study aims to find out the nature of the relationship between parental treatment styles and psychological security among adolescents (15-17 years old )We used the descriptive-correlational method for this study, the sample consisted of 60 male and female adolescents at Bouazza Miloud-Meghnia High School, we applied in our study a set of scales, including the scale of parental treatment methods by Maher Mohammed Abu Saad (2021) and the scale of psychological security (emotional reassurance) by Dr. Zainab Choucair (2005) and we used the spss system and Pearson coefficient for statistical analysis of the results obtained as follows: There is no correlation between parental treatment (father's image) and psychological security in adolescents (15-17 years) and there is no correlation between parental treatment (mother's image) and psychological security in adolescents (15-17 years).Item استجابات الفاعلين الإجتماعيين للتكنولوجيا : دراسة سوسيولوجية حول تحديات التحول الرقمي في مؤسسة بريد الجزائر(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-11) بن علي هاجر; إشراف الأستاذة بلمكي فتيحةشهدت المؤسسة البريدية الجزائرية العديد من التحولات الرقمية في ظل التغيرات المتسارعة التي يعيشها العالم، برقمنة خدماتها وبتبني التحول الرقمي ضمن معاملتها، وكنتيجة لذلك فرض التحول ضرورة المواطنين في التكيف معه باعتبارهم فاعلين ناشطين في العملية التكنولوجية، غير أن طبيعة ووتيرة التفاعل الرقمي تختلف بين الأفراد على مستويات عدة حسب طبيعة الظروف الاقتصادية والاجتماعية. تهدف هذه الدراسة الى تحليل ردود أفعال الفاعلين الاجتماعيين المستفيدين من الخدمات البريدية واستجاباتهم تجاه الرقمنة الحديثة, سواء من ناحية التحديات أو كيفية التعامل, وعلى هذا الأساس تمت معالجة الدراسة, بحيث اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي, باستخدام أدوات البحث الميداني والمتمثلة في الاستبيان والمقابلة, حيث تم تجميع البيانات من عينة زبائن بريد الجزائر, ومن ثم تحليلها باستعمال مجموعة اختبارات احصائية للوصول الى النتائج والتأكد من الفرضيات, حيث تم الاعتماد على العينة القصدية والتي بلغ قوامها 120 فرد, وقد توصلت نتائج الدراسة بأن استعداد الأفراد للتعامل مع التكنولوجيا يتفاوت حسب متغيرات اجتماعية, مؤكدة أن النجاح الرقمي في المؤسسة البريدية لا يعتمد فقط على الجوانب التقنية بل يجب أن يكون مراعي لحجم قدرات الأفراد في التفاعل التكنولوجي. The Algerian postal institution has undergone numerous digital transformations in the shed light of the rapid global changes by digitizing its services and adopting digital transformation on its operations. As a result, this transformation has necessitated citizens to adapt, considering them as active participants in the technological process. However, the nature and pace of digital interaction vary among individuals across several levels, depending on the nature of economic and social circumstances. This study aims to analyse the responses of social individuals benefiting from postal services towards modern digitization, whether in terms of the challenges or the way of interaction. Accordingly, the study was processed on the descriptive-analytical method using field research tools represented by questionnaire and interview. The data was collected from a purposive sample of 120 Algerian post customers and analysed using a set of statistical tests to reach conclusions and verify hypotheses. The study results revealed that individual’s readiness to engage with technology varies according to social variables, confirming that digital success in the postal institution does not rely solely on technical aspects but must also consider the extent of individual’s capabilities in interacting with technologyItem استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية عند المرأة العاملة المتزوجة – دراسة عيادية لثلاث حالات بالمؤسسة الإستشفائية شعبان حمدون مغنية-(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-29) Zenaqui Ismahene; تحت إشراف الأستاذ بن لباد أحمدتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية عند المرأة العاملة المتزوجة بالمؤسسة الاستشفائية شعبان حمدون مغنية، حيث انطلقت الدراسة من إشكالية بحثية مفادها: ماهي طبيعية استراتيجيات المواجهة التي تعتمدها المرأة العاملة المتزوجة لمواجهة الضغوط النفسية؟ ما مستوى الضغط النفسي عند المرأة العاملة المتزوجة؟ وقد تم الاعتماد على المنهج العيادي حيث هو الأنسب لموضوع الدراسة، حيث تم استخدام الملاحظة والمقابلة العيادية وتم تطبيق على التوالي مقياس إدراك الضغط النفسي المصمم من طرف لوفونستين Levenstein ومقياس استراتيجيات المواجهة الذي أعده كل من لازاروس وفولكمان Lazarus et folkman . واسفرت النتائج على أن المرأة العاملة المتزوجة لها مستوى مرتفع من الضغط النفسي وأنها تستخدم استراتيجيات مواجهة متنوعة تتمثل في: استراتيجيات مواجهة تركز على الانفعال استراتيجيات مواجهة تركز على حل المشكل استراتيجيات مواجهة تركز على المساندة الاجتماعية. The curent study aims to identify the nature of psychological stress coping strategies among married working women at the Shaaban Hamdoun Maghnia Hospital Institution. The study was based on a research problem stating: What is the nature of coping strategies adopted by married working women to face psychological stress? The clinical method was adopted as it is the most suitable for the study's subject, using observation and clinical interviews. The Perceived Stress Scale, designed by Levenstein, and the Coping Strategies Scale, prepared by Lazarus and Folkman, were applied. The results revealed that married working women have a high level of psychological stress and that they use diverse coping strategies, which include: Emotion-focused coping strategies, problem-focused coping strategies and social support-focused coping strategies.Item استراتيجية الأمن الصناعي في حماية الموارد البشرية من حوادث العمل(المركز الجامعي -مغنية, 2025-06-17) صالح عبد المجيد - زاوي عمار; إشراف الأستاذة بن هامل جميلةتناولنا في هذه الدراسة موضوع " استراتيجية الأمن الصناعي في حماية الموارد البشرية من حوادث العمل. كنموذج، داخل " مؤسسة الزنك بالغروات، باعتباره موضوعا ذا أبعاد متعددة يتقاطع مع مجالات علم الاجتماع الصناعي، الاقتصاد، وعلم النفس، حيث يرتبط مباشرة بدراسة بيئة العمل وتأثيرها على أداء الأفراد وكفاءة المؤسسات. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى فعالية استراتيجية الأمن الصناعي في الحد من حوادث العمل انطلاقا من الإشكالية التالية: " مامدى استمرار الحوادث العملية في ظل وجود استراتيجية واضحة للأمن الصناعي؟ والفرضية التي مفادها:" ترتبط حوادث العمل بالظروف الفيزيقية للعمل". توصلت النتائج إلى أن الحوادث تعود إلى عوامل مترابطة، منها قدم المعدات وعدم صيانتها، غياب تنظيم العمل. ضعف إشراف الإدارة، نقص النوعية والتدريب، وإهمال الحاجات الإنسانية للعامل وفق سلم الحاجات لـ "ماسلو. وبالتالي، فإن النتائج تدعم الفرضية المقترحة، وتظهر أن السياسة الإدارية داخل المؤسسة كانت قاصرة، وهي التي أدت إلى الحوادث المتكررة رغم وجود استراتيجية نظرية للأمن الصناعي In this study, we addressed the topic of "The Industrial Safety Strategy in Protecting Human Resources from Workplace Accidents" using the ZINC Company in GHAZAQUET as a case study. This subject is of a multidisciplinary nature, intersecting with the fields of industrial sociology, economics, and psychology, as it is directly related to the study of the work environment and its impact on individual performance and institutional efficiency. The aim of this study was to assess the effectiveness of the industrial safety strategy in reducing workplace accidents, based on the following research question: "Why do accidents continue to occur despite the existence of a clear industrial safety strategy?" and the hypothesis: "Poor physical working conditions, flawed design, and the absence of preventive programs are what lead to workplace accidents." The findings revealed that workplace accidents result from interrelated factors, including outdated and poorly maintained equipment, lack of work organization, weak administrative supervision, insufficient awareness and training, and the neglect of workers' human needs, according to Maslow's hierarchy of needs. Accordingly, the results support the proposed hypothesis and indicate that the administrative policy within the institution was inadequate, which led to repeated accidents despite the existence of a theoretical industrial safety strategy.Item الأداء الوظيفي والقيادة في المؤسسة - المركز الجامعي مغنية - نموذجا(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-17) زناقي خولة; إشراف الأستاذة هدية نعيمةيعد الأداء الوظيفي مجهودا مبذولا من طرف مجموعة من الموظفين تحت اشراف قائد او مسؤول ما، بحيث يوجههم ويرشدهم ويعلمهم مهام المؤسسة بسلام وبطرق عديدة. وبالتفاعل الجماعي يسعى كل فرد من أجل تحقيق قيمة جهده داخل مؤسسته وترك بصمته داخل عمله، إذا الأداء الوظيفي والقائد هم عمليتان أساسيتان لشرح صورة العامل داخل محيط عمله. ومن ثم تغدو العلاقة بين القيادة والأداء الوظيفي بمثابة الرابطة الجدلية المحكمة لقانون التأثير والتأثر، حيث تساهم القيادة في رفع مستوى الأداء الوظيفي لدى العاملين أو خفضه حسب توجهاتها وحجم تكريسها للمحفزات الوظيفية. ومن خلال هذا البحث عملنا على مسائله الروابط العلائقية بين هذين المتغيرين بغية فهم مستوى الأداء الوظيفي لدى العاملين بالمركز الجامعي مغنية، حيث اعتمدنا منهجية البحث الميداني المؤسس على الإستبيان كآلية دراسية لجمع البيانات وتحليل معطياتها. Job performance is the effort: exerted employees under the supervision of a leader or a manager who by a group of guides, instructs, and supports them to ensure the smooth functioning of the institution through various approaches. Through collective interaction, each individual strivees to realize the value of their mark on their work. Thus, job performance and leadership are two essential processes in shaping the employee's image within the work environment. The relationship between leadership and job performance becomes a tightly linked dialectical bond governed by the principle of influence and mutual impact. Leadership contributes to either enhancing or diminishing job performance depending on the leader's opproach and the extent to which motivational factors are implememented. This research aims to explore the rational connections between these two variables in order to the level of job performance among employees at the university center of Maghnia. A field-based research methodology was adopted, relying on a questionnaire as a date collection and analysis tool.Item التعدد الأيديولوجي و أثره على العلاقات المهنية دراسة ميدانية أساتذة المركز الجامعي _ مغنية(المركز الجامعي مغنية, 2025-06-16) مهياوي نبهات - زقاي وهيبة; إشراف الأستاذ لصهب عبد القادرأصبحت مهنة التعليم في البيئات الأكاديمية اليوم مهنية يرتقي بها الأساتذة في المجتمع ولاسيما الأساتذة الجامعيين إذ أن هناك نسقا متكاملا من الأفكار التي تلتقي في الوسط الجامعي لتشكل مجموعة من التيارات الفكرية وهو ما يجعلها نموذجا متنوعا من مختلف الأيديولوجيات، مما قد يحيل إما إلى نوع الترابط بين الأساتذة أو تصادم لأفكارهم ، حيث يمكن ان تنبثق بشكل أخر أوضح .ونجد أن كثيرا من الباحثين والدراسين عالجوا موضوع الأيديولوجيا وربطوها بعدة نظريات مختلفة كما ناقشوا مسألة تأثيرها على العلاقات المهنية ، إذ أنها ترسم لكل فرد مسافة نقدية تبعده عن تناقضات المجتمع وتشكل له واقعا وحيزا خاصا به وذلك جراء التركيز النظري على مختلف الأيديولوجيات في بيئة عمله ككيان اجتماعي متفاعل مع مختلف . حيث تمثل النزعات الأيديولوجية و طبيعة العلاقات الهنية السائدة دورا مهما في بناء وتعزيز العلاقات وتنمية التواصل وبناء شبكة علاقات اجتماعية في الوسط الجامعي Summary : The teaching profession in today's academic environments has become a profession that professors, especially university professors, advance in society, as there is an integrated system of ideas that meet in the university environment to form a group of intellectual trends, which makes it a diverse model of different ideologies, which may refer either to a type of connection between professors or a clash of their ideas, whereby they may emerge in a different, clearer form. We find that many researchers and scholars have dealt with the subject of ideology and linked it to several different theories. They have also discussed the issue of its impact on professional relationships, as it creates for each individual a critical distance that distances him from the contradictions of society and forms for him a reality and a special space, as a result of the theoretical focus on the various ideologies in his work environment as a social entity interacting with different Ideological tendencies and the nature of prevailing professional relationships play an important role in building and strengthening relationships, developing communication, and building a social network within the university community.Item التفكك الأسري و أثره على الصحة النفسية عند تلاميذ الطور الإبتدائي -دراسة عيادية لأربع حالات بالمدرسة الابتدائية رضا حوحو مغنية-(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-30) لوح حبيبة; تحت إشراف الأستاذ بن لباد أحمدتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة أثر التفكك الأسري على الصحة النفسية لدى التلميذ بالطور الابتدائي حيث انطلقت الدراسة من إشكالية بحثية مفادها هل يؤثر التفكك الأسري على الصحة النفسية لدى التلميذ بالطور الابتدائي ؟ وقد تم الاعتماد على المنهج العيادي المناسب لموضوع الدراسة حيث تم استخدام الملاحظة والمقابلة العيادية وتم التطبيق على التوالي: استبيان التفكك الأسري من تصميم الطالبة ومقياس اونتاريو للصحة النفسية على أربعة تلاميذ في الطور الابتدائي اختيروا بطريقة قصديه حيث توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : • مستوى التفكك الأسري عند التلميذ بالطور الابتدائي مرتفع. • مستوى الصحة النفسية عند التلميذ بالطور الابتدائي منخفض . • التفكك الأسري يؤثر على الصحة النفسية لدى التلميذ بالطور الابتدائي. The present study aims to investigate the effect of family disentigration on the mental health of primery school students .The study originated from a research problem / question stating Does family disentigration effect the mental health of primery school students ? The study adopted an appropriate clinical methodologie for the topic utilizing observation and clinical interviews.The family disentigration questionnaire desinged by the student and the ONTARIO Mental Health Scale were applied successively to four primery school students intentionally selected The study found the following results : • The level of family disentigration among primery school students is high • The level of mental healthamongprimaryschoolstudents islow • Familydisintegration affects the mental health of primary school students. • Keywords: family disintegration, mental health, studentItem التكوين ودوره في تنمية الكفاءات المهنية دراسة ميدانية على عينة من موظفي مؤسسة الجمارك بمغنية(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-25) Rass ellouad Zineb - Khloufi Radia; تحت إشراف الأستاذة بن هامل جميلةهدفت هذه الدراسة إلى إبراز دور التكوين في تنمية الكفاءات المهنية للموظفين، من خلال دراسة ميدانية على عينة من موظفي مؤسسة الجمارك بمغنية. اعتمدت الطالبتين على المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام المقابلة و الاستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات، وذلك لقياس مدى تأثير عناصر التكوين (النوع، الجودة، المدة، الأساليب والمحتوى) على مستوى الكفاءة المهنية. وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS. توصلت الدراسة إلى وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين برامج التكوين ومستوى الكفاءة المهنية، ما يثبت فعالية التكوين في تطوير معارف ومهارات الموظفين، وتحسين أدائهم في بيئة العمل. كما أوضحت النتائج أهمية التكوين المستمر في التكيف مع التغيرات التكنولوجية والإدارية، مما يعزز من إنتاجية المؤسسة ويزيد من جاهزية الموظفين لمواجهة التحديات. وأوصت الدراسة بضرورة تطوير محتوى التكوين وربطه الفعلي باحتياجات الوظيفة، وتكثيفه بما يواكب التحولات في بيئة العمل الحديثة. This study aimed to highlight the role of training in developing employees' professional competencies, through a field study conducted on a sample of employees at the Customs Institution in Maghnia. The two students adopted the descriptive-analytical method, using a questionnaire as the main tool for data collection, in order to measure the impact of training elements (type, quality, duration, methods, and content) on professional competence. The data was analyzed using the SPSS program. The study found a statistically significant positive relationship between training programs and the level of professional competence, confirming the effectiveness of training in enhancing employees’ knowledge and skills and improving their performance in the workplace. The results also indicated the importance of continuous training to adapt to technological and administrative changes, which enhances institutional productivity and increases employees’ readiness to face challenges.Item التنمر المدرسي وعلاقته بالتوافق النفسي الاجتماعي لدى المراهق المتمدرس " دراسة ميدانية على عينة من المراهقين المتمدرسين "(المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-03) Nemraoui Sara; تحت إشراف الأستاذة شويخي أمالتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين التنمر المدرسي و التوافق النفسي الاجتماعي بالإضافة إلى التعرف على مستوى التنمر المدرسي و التوافق النفسي الاجتماعي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي بمدينة مغنية ، لهذا الغرض قمنا بالاعتماد على مقياسين و هما مقياس التعرض للتنمر المدرسي من إعداد الطالبين ، و مقياس التوافق النفسي الاجتماعي من إعداد الدكتورة سهير إبراهيم محمد سهير ، طبقت أدوات الدراسة على عينة متكونة من 80 تلميذ و تلميذة في ثانوية بوعزة ميلود ، تم التوصل إلى نتائج مفادها عدم وجود علاقة ارتباطية بين التنمر المدرسي و التوافق النفسي الاجتماعي The current study aims to identify the relationship between school bullying and psychosocial adjustment , in addition to identifying the level of school bullying and psychosocial adjustment among first-year secondary school students in the city of Maghnia . For this purpose , we relied on two scales : the scale of exposure to school bullying prepared by the two students , and the scale of psychosocial adjustment prepared by Dr. Suhair Ibrahim Muhammed Suhair .The study tools were applied to a sample of 80 male and female students at Bouazza Miloud High School . Rusults were reached indicating that there is no correlation between school bullying and psychosocial adjustmentItem التوافق النفسي وعلاقته بالتوافق المهني لدى أساتذة الجامعة (دراسة ميدانية على عينة من أساتذة المركز الجامعي مغنية(المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-03) Benfrid Hanifa - Heddar Fatima Zahra; تحت إشراف الأستاذ لقمش محمدهدفت هذه الدراسة الى الكشف عن التوافق النفسي و علاقته بالتوافق المهني لدى أساتذة المركز الجامعي مغنية، وتكونت عينة الدراسة من (50) أستاذ و أستاذة، كما اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، و تم تطبيق مقياس التوافق النفسي لإجلال محمد سرى (1986)، و مقياس التوافق المهني لبن غربال سعيدة (2015). و تمت معالجة البيانات باستخدام برنامج 23Spss. و توصلت الدراسة الى: -توجد علاقة ارتباطية موجبة بين التوافق النفسي و التوافق المهني لدى أساتذة المركز الجامعي مغنية. This study aimed to reveal psychological compatibility and its relationship to professional compatibility among professors at the university center of maghnia. The study sample consisted of (50) male and female professors. This study adopted the descriptive correlational approach and applied the psychological compatibility scale by Ijlal Muhammed Sirri (1986) and the professional compatibility scale by Ben Gherbal Saida (2015). The data were processed using spss 23. The study concluded that: -There is a positive correlation between psychological compatibility and professional compatibility among professors at the university center of maghnia.Item الروضة الذكية ودورها في الكشف المبكر عن الإضطرابات النمائية دراسة ميدانية لرياض الأطفال بولاية تلمسان مدينة مغنية(المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-03) عبد النبي فوزية; تحت إشراف الأستاذ حمرة حسنيتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور التطبيقات الذكية المعتمدة في رياض الأطفال في الكشف المبكر عن الاضطرابات النمائية، من خلال تمكين الأولياء والأخصائيين النفسانيين من متابعة تطور المهارات النمائية لدى الأطفال، وملاحظة أي مؤشرات مبكرة قد تدل على وجود اضطرابات. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي نظرًا لملاءمته لطبيعة الموضوع، وتم استخدام الملاحظة والمقابلة العيادية والاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات، حيث وُزِّع على عينة قوامها (48) ولي أمر لأطفال متمدرسين في عدد من رياض الأطفال الذكية بمدينة مغنية بولاية تلمسان. وقد كشفت النتائج أن غالبية أولياء الأمور يُبدون تفضيلًا واضحًا لاستخدام التكنولوجيا داخل الروضة، لأنها تساهم في تعزيز عملية التواصل مع الطاقم التربوي وتتبع تطور أطفالهم النمائي والمعرفي بشكل أكثر دقة. This study aims to explore the role of smart applications used in kindergartens in the early detection of developmental disorders, by enabling parents and clinical psychologists to monitor the developmental progress of children and identify any early signs that may indicate potential disorders. The study adopted a descriptive methodology due to its relevance to the nature of the topic. Observation, clinical interviews, and a questionnaire were used as primary tools for data collection. The questionnaire was distributed to a sample of 48 parents whose children are enrolled in several smart kindergartens in the city of Maghnia, Tlemcen Province. The results revealed that the majority of parents show a clear preference for the use of technology in kindergartens, as it contributes to enhancing communication with the educational staff and allows for more accurate tracking of their children's developmental and cognitive progress.Item الضغط النفسي لدى ممرضي مصلحة إعادة التأهيل الوظيفي والحركي دراسة عيادية لثلاثة حالات بمستشفى شعبان حمدون"مغنية"(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-25) Ghorieb Younes - Diab djamel edinne; تحت إشراف الأستاذ شيحا فؤادتهدف هذه الدراسة إلى معرفة الضغط النفسي لدى ممرضي المصلحة إعادة التأهيل الوظيفي والحركي. قمنا بإجراء البحث على عينة تتكون من ثلاث حالات، تضم اثنين من الذكور وأنثى واحدة، تتراوح أعمارهم بين 22 سنة و42 سنة وذلك في مستشفى مغنية بولاية تلمسان، ضمن مصلحة إعادة التأهيل الحركي والوظيفي. لتحقيق أهداف الدراسة، استخدمنا المنهج العيادي وأدوات مثل المقابلة النصف موجهة والملاحظة، بالإضافة إلى مقياس الضغط النفسي ليفنستاين (1993) وقد أظهرت النتائج وجود مستوى متوسط من الضغط النفسي لذى ممرضي المصلحة إعادة التأهيل الوظيفي والحركي، حيث كلا حالات لديهم ضغط نفسي متوسط This study aims to explore the level of psychological stress of the nurses of the functional and motor rehabilitation service. We conducted the research on a sample consisting of four cases, including two males and one female, aged between 22 and 42 years, at Maghnia hospital in Tlemcen state, within the Department of motor and functional rehabilitation. To achieve the objectives of the study, we used the clinical approach and tools such as semi-guided interview and observation, as well as the Levenstein psychostressometer (1993). The results have shown the presence of an average level of psychological stress for the nurses of the functional and motor rehabilitation department, where both their cases have average psychological stress.Item الضغوط المهنيّة وانعكاساتها على الأداء الوظيفي(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-25) Cherkaoui Samah - Chouier Hafida; تحت إشراف الأستاذ حمرة حسنيفي العصر الحديث، تعد الضغوط المهنية واحدة من أكبر التحديات التي يواجهها الأفراد. تتجلى هذه الضغوط عندما يشعر الموظف بأن متطلبات العمل تفوق قدراته أو الموارد المتاحة له. تبدأ الضغوط من ضغوط العمل المتزايدة، إلى غموض المسؤوليات، وصولاً إلى العلاقات المتوترة مع الزملاء أو الرؤساء، بالإضافة إلى نقص الدعم في بيئات العمل التي تفتقر للراحة والأمان. ويمثل تفضيل العمل على الحياة الشخصية سببًا إضافيًا يزيد من هذه الضغوط. تظهر الضغوط المهنية بعدة أشكال؛ منها ما هو مؤقت ينشأ عند اقتراب المواعيد النهائية أو تنفيذ مشاريع كبيرة، ومنها ما يمكن أن يكون مزمنًا عندما تستمر لفترات طويلة، مما يؤثر سلبًا على الصحة النفسية والجسدية للفرد. تؤثر هذه الضغوط سلبًا على الأداء الوظيفي، حيث تنخفض الإنتاجية وقد تزداد الأخطاء ويقل مستوى الرضا الوظيفي. كما تتزايد معدلات الغياب والتغيب المرضي، مما قد يدفع الموظفين للبحث عن بيئات عمل أقل إرهاقًا. وتؤثر الضغوط أيضًا على الروابط الاجتماعية والمهنية، مما يؤدي إلى مشكلات نفسية مثل القلق والاكتئاب، بالإضافة إلى الأضرار الصحية التي تشمل اضطرابات النوم وأمراض القلب. لمواجهة هذه الآثار، من الضروري أن يمتلك الأفراد استراتيجيات فعالة لإدارة الضغوط، مثل تحسين مهارات إدارة الوقت، والاستفادة من الدعم الاجتماعي، وممارسة الأنشطة البدنية، وتطبيق تقنيات الاسترخاء مثل اليوجا والتأمل. كما أن تحسين بيئة العمل وتوفير أجواء داعمة يساهم في تقليل الضغوط. تلعب الإدارة دورًا حيويًا في تخفيف الضغوط المهنية عبر وضع أنظمة عمل واضحة وتحديد المسؤوليات بدقة، وتقديم الدعم للموظفين من خلال التدريب وتطوير ثقافة الاحترام داخل المؤسسة. كما أن تبني سياسات مرنة حول ساعات العمل وتعزيز التوازن بين الحياة الشخصية والمهنية يساعد في خلق بيئة عمل صحية. وأخيرا تبقى الضغوط المهنية جزءًا من الحياة العملية، ومع الوعي بها وإدارتها بشكل فعال، يمكن تحويلها إلى دافع للنمو الشخصي والمهني، مما يفيد كل من الأفراد والمؤسسات. In the modern era, occupational stress is one of the greatest challenges individuals face. This stress manifests when employees feel that work demands exceed their capabilities or the available resources. Stress can arise from increasing workloads, unclear responsibilities, strained relationships with colleagues or supervisors, and a lack of support in uncomfortable or unsafe work environments. Additionally, prioritizing work over personal life further amplifies these pressures. Occupational stress appears in various forms; some are temporary, emerging near deadlines or during major projects, while others can be chronic, persisting over long periods and negatively impacting an individual's mental and physical health. These pressures adversely affect job performance, leading to decreased productivity, increased mistakes, and lower job satisfaction. Absenteeism and medical leave rates also rise, often pushing employees to seek less stressful work environments. Moreover, stress affects social and professional relationships, leading to psychological issues such as anxiety and depression, along with physical health problems like sleep disorders and heart diseases. To counter these effects, individuals must develop effective stress management strategies, such as improving time management skills, utilizing social support, engaging in physical activities, and practicing relaxation techniques like yoga and meditation. Enhancing the work environment and creating a supportive atmosphere also contribute to reducing stress. Management plays a crucial role in alleviating occupational stress by establishing clear work systems, accurately defining responsibilities, and providing support through training and fostering a culture of respect within the organization. Implementing flexible work policies and promoting a healthy work-life balance further help in creating a healthier workplace. Ultimately, occupational stress remains an inherent part of professional life. However, with awareness and effective management, it can be transformed into a driving force for personal and professional growth, benefiting both individuals and organizations.Item الضغوط النفسية وتأثيرها على جودة الحياة لدى مرضى السرطان (دراسة عيادية على ثلاث حالات)(المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Teldji Fatima - Bouziane Fatima; تحت إشراف الأستاذ لقمش محمدتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى تأثير الضغوط النفسية على جودة الحياة لدى مرضى السرطان بالمؤسسة الاستشفائية "شعبان حمدون" بمغنية، تم الاعتماد على المنهج العيادي القائم على دراسة الحالة، بأدواته المتمثلة في: المقابلة نصف موجهة والملاحظة العيادية ومقياس الضغط النفسي لعبدلي عامر سنة (2014)، ومقياس جودة الحياة لمنظمة الصحة العالمية (1996)، تعريب بشرى إسماعيل أحمد (2008). كونت عينة الدراسة من (03 حالات) من مرضى السرطان تراوحت أعمارهم بين (38) و (66) سنة، تمثلت في (03 أنواع) من السرطان وهي: (سرطان الثدي، سرطان الرئتين، سرطان الرحم). وبعد جمع المعلومات والتفسير العيادي للحالات خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: تبين معنا بتميّز مريضتين بمستوى متوسط من الضغوط النفسية، ومريضة واحدة تمتعت بمستوى منخفض من الضغوط النفسية. • تأثر الضغوط النفسية بشكل سلبي على جودة الحياة مرضى السرطان . • تبين معنا بتميز مريضتين بمستوى متوسط من الضغوط النفسية، ومريضة واحدة تمتعت بمستوى منخفض من الضغوط النفسية. • تميزت الحالات الثلاث لمرض السرطان بمستوى متوسط لجودة الحياة . • يوجد اختلاف في مستوى الضغوط النفسية لا يعزى الى نمط العيش و البيئة والناس المحيطة بهم. يوجد اختلاف في مستوى جودة الحياة يعزى لنمط الاصابة بالسرطان. The current study aims to investigate the impact of psychological stress on the quality of life among cancer patients at the Chabane Hamdoun Hospital in Maghnia. The study relied on a clinical case study methodology, employing the following tools: semi-structured interviews, clinical observation, Abdelli Amer’s Psychological Stress Scale (2014), and the World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) assessment (1996), translated into Arabic by Bouchra Ismail Ahmed (2008). The study sample comprised three (3) cases of cancer patients, aged between 38 and 66 years, diagnosed with three types of cancer: breast cancer, lung cancer, and uterine cancer. Following data collection and clinical interpretation of the cases, the study concluded the following results: • Psychological stess negatively affrcts the quality of life of cancer patients. • The study revealed that two patients experienced moderate levels of psychological stress, while one patient showed low levels of psychological stress. • All three cancer cases demonstrated a moderate level of quality of life. • Variations in psychological stress levels were not attributed to cancer type , but rather to lifestyle factors , environmental conditions , and the patient ‘s social circle. • Differences in quality of life levels were attributed to cancer type.Item المؤسسات الناشئة المؤطرة من طرف حاضنات الاعمال ودورها في التنمية الاقتصادية(المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Nair benrokia mohammed - Raoui Nadjib; تحت إشراف الأستاذ حمرة حسنيتهدف هذه الدراسة إلى تحديد الدور المحوري الذي تؤديه المؤسسات الناشئة المؤطرة من طرف حاضنات الأعمال في تعزيز التنمية الاقتصادية على المستوى المحلي، وذلك عبر نموذج المركز الجامعي بمغنية، من أجل تقديم تصور علمي حول إمكانيات تحسين مخرجات هذه الحاضنات وتعزيز دورها التنموي. تمثل المؤسسات الناشئة المؤطرة ضمن حاضنات الأعمال بالمراكز الجامعية عنصرًا محوريا وحلقة ربط استراتيجية لربط مخرجات التعليم العالي بالسوق الاقتصادية، وتعزيز التنمية الاقتصادية على المستويين المحلي والوطني. إن تحسين هذه المنظومة، وتنظيمها، وتعزيز الترابط بينها وبين المحيط الاقتصادي، يشكل مخرجا مهما لاستثمار طاقات الطلبة وحاملي المشاريع، وتنشيط الاقتصاد الوطني وفق مقاربة سوسيولوجية شاملة ومتكاملة.. This study aims to identify the pivotal role played by start-ups supervised by business incubators in promoting economic development at the local level, using the model of the University Center in Maghnia. This will provide a scientific vision of the possibilities for improving the outcomes of these incubators and enhancing their developmental role. For example, start-ups supervised within business incubators at university centers are a pivotal element and a strategic link connecting higher education outcomes to the economic market and promoting economic development at the local and national levels. Improving and organizing this system, and strengthening its interconnection with the economic environment, is an important way to invest the energies of students and project holders and stimulate the national economy according to a comprehensive and integrated sociological approach.Item برامج الرقمنة وتأثيرها على بيئة العمل دراسة ميدانية "مؤسسة التعليم الثانوي دخيسي محمد بمغنية ولاية تلمسان"(المركز الجامعي - مغنية, 2025-06-19) قرني عبد الخالق - نوالي عبد الرحيم; إشراف الأستاذة مجدوب لمياءتشير هذه الدراسة إلى أن برامج الرقمنة قد ساهمت بشكل ملموس في تحسين بعض جوانب بيئة العمل داخل المؤسسات الجزائرية، خاصة في قطاع التربية، حيث سهّلت عمليات تبادل المعلومات، وأتاحت الوصول السريع إلى الوثائق، ووفرت الوقت والجهد مقارنة بالأنظمة التقليدية. كما مكّنت بعض الفضاءات الرقمية – مثل فضاء الأولياء وفضاء الغيابات – من تحسين التواصل داخل المؤسسة ومع الأطراف الخارجية.غير أن الدراسة، من خلال المقابلات والملاحظات، كشفت عن تناقضات بين الخطاب الإيجابي للموظفين والممارسات الواقعية. فبالرغم من توفر الرقمنة، لا يزال استعمال الورق شائعًا، ما يدل على عدم الثقة الكاملة في النظام الرقمي أو ضعف تكوين الموظفين. كما لوحظ وجود تحفظ في التعبير عن الانتقادات، خوفًا من ردود فعل الإدارة.من أبرز العوائق المسجلة: ضعف الإنترنت، انقطاعات الكهرباء، غياب التكوين المستمر، وسهولة اختراق بعض المنصات الرقمية. أما في الدراسة المقارنة، فقد أبدى الطلبة الفرنسيون قدرة أعلى على التكيف مع الرقمنة مقارنة بنظرائهم الجزائريين الذين أعربوا عن تخوفهم من محدودية فاعلية الرقمنة في الواقع المهني المحلي.خلصت الدراسة إلى أن الرقمنة ما تزال في طور التنفيذ الشكلي في العديد من المؤسسات، وتحتاج إلى تعزيز البنية التحتية وتوفير التكوين الملائم لتحقيق تحول رقمي حقيقي في بيئة العمل This study highlights that digitization programs have positively impacted certain aspects of the working environment in Algerian institutions, especially in the education sector. Digital systems have facilitated information exchange, provided quicker access to documents, and saved time and effort compared to traditional paper-based methods. Specific digital platforms, such as parent portals and attendance tracking tools, have improved internal and external communication.However, interviews and observations revealed contradictions between employees’ positive discourse and their actual practices. Despite the availability of digital tools, paper use remains widespread, indicating a lack of full trust in digital systems or insufficient training. Fear of management backlash also led to cautious responses regarding system shortcomings.Key obstacles identified include weak internet connectivity, power outages, limited ongoing training, and vulnerabilities in digital platforms. The comparative study revealed that French students adapted more confidently to digital tools, while Algerian students expressed concerns about their practical effectiveness in local job markets.The study concludes that digitization in Algerian institutions remains largely superficial. A real digital transformation requires stronger infrastructure and continuous training to improve the working environment sustainably.Item تقنيات سلوكية معرفية لعلاج الاضطرابات النفسية(المركز الجامعي - مغنية, 2025-07-02) Bensalah Nassira; تحت إشراف الأستاذ حمرة حسنيهدفت الدراسة الحالية الى تقديم بروتوكول علاجي متخصص في علاج الاضطرابات النفسية مطبق على حالة تعاني من اضطرابا الوسواس القهري وبتطبيق مقياس بيل براون للوساوس القهرية وتطبيق البروتوكول المتخصص قائم على خلفية العلاج السلوكي المعرفي مع ادخال البعد الثقافي تم التوصل الى فعالية البروتوكول المتخصص في علاج اضطرابا الوساوس القهرية مع تعميم البرنامج على مختلف الاضطرابات النفسية التي تشترك مع الخلفية العلاجية للبرنامج The current study aimed to present a specialized therapeutic protocol for treating psychological disorders, applied to a case suffering from obsessive-compulsive disorder (OCD). By using the Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale and implementing the specialized protocol—based on cognitive-behavioral therapy (CBT) and incorporating a cultural dimension—the study found the protocol to be effective in treating OCD symptoms. The results suggest the potential for generalizing the program to other psychological disorders that share similar therapeutic foundations.